لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۱

دادستان کل ایران: به حل بحران زیست‌محیطی از سوی دولت امید نبندید


دادستان کل ایران روز چهارشنبه خطاب به نیرو‌های بسیج گفت که برای حفظ محیط زیست به دولتمردان «امید نداشته» باشند. از سوی دیگر ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد که آماده کمک به کنترل بحران زیست‌محیطی در استان خوزستان است.

در پی تشدید بحران زیست‌محیطی در استان خوزستان انتقاد‌ها از دولت حسن روحانی افزایش یافته و ساکنان برخی از شهر‌های این استان نیز دست به تجمع اعتراض‌آمیز زده‌اند.

در واکنش به این بحران، هیئت دولت ۳۰ میلیارد تومان با هدف «تثبیت کانون‌های بحرانی گرد و غبار» در استان خوزستان به تصویب رساند و حسن روحانی روز پنج‌شنبه، پنجم اسفندماه، با سفر به خوزستان از نزدیک از روند کنترل این بحران بازدید کرد.

اما محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل کشور، روز چهارشنبه، چهارم اسفند، در دانشگاه آزاد گرگان از عملکرد دولت در زمینه محیط زیست به خصوص بحران زیست‌محیطی خوزستان انتقاد کرد.

آقای منتظری گفت که بحران کنونی خوزستان نتیجه «بی‌اعتنایی به محیط زیست» این استان است و «محیط زیست را باید از سیطره اشخاص خارج کنیم.»

این مقام قضایی با انتقاد از افزایش ساخت «کاخ»، «ویلا» و «پلاژ» از سوی ثروتمندان و برخی از مقام‌های مسئول در ایران افزود که «طرف چون پولدار است برایش مهم نیست که چه بلایی بر سر محیط زیست می‌آورد.»

وی همچنین افزود که «امروز جامعه ما گرفتار این دژخیمانی هستند که منافع خود را بر منافع عامه ترجیح می‌دهند و متاسفانه در تمام نقاط کشور این افراد حضور دارند.»

آقای منتظری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نیرو‌های بسیج گفت که «کمر همت ببندید و به دولتمردان خیلی امید نداشته باشید٬ زیرا ما از برخی دولتمردان می‌بینیم که به نام دفاع از محیط زیست وارد عرصه خدمت می‌شوند٬ اما کار دیگری انجام می‌دهند.»

وی بی‌ آن که به نام مسئولی اشاره کند هم گفت که «آقایی که دائم به گذشتگان و میراث گذشته اشاره می‌کنی٬ بیا و امروز بگو شما چه کرده‌ای؟»

محمدحسین باقری٬ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، هم از آمادگی نیروهای مسلح و بسیج برای کمک به دولت در «مالچ‌پاشی» و «درختکاری» در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما٬ آقای باقری گفت «آن چه که نیروهای مسلح اجمالا در این رابطه می‌توانند کمک کنند ورود بسیج سازندگی و راهیان نور به این عرصه است که می‌توانند در مسئله مالچ‌پاشی و درختکاری به کمک دولت بیایند.»

وی در عین حال خبر داد که پیش از این نیز «نیروهای مسلح، خودروهایی برای شستشوی مقره‌های سیستم انتقال برق و سامانه‌هایی که برای انتقال آب مورد نیاز بود، در اختیار وزارت نیرو و دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان» قرار داده بود.

در پی قطع آب و برق در برخی نقاط استان خوزستان، هفته گذشته دست‌کم پنج بار، گروهی از شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

از روز ۲۳ بهمن٬ بحران ریزگردها چند بار باعث قطعی آب در شهرهای استان خوزستان شده، و پیش از آن در هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ده شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز قطع و ادارات و مدارس این شهر تعطیل شد.

XS
SM
MD
LG