لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۰

لغو مراسم بزرگداشت هاشمی رفسنجانی در شهری در استان ایلام


منابع محلی از لغو مراسم بزرگداشت اکبر هاشمی رفسنجانی با حکم دادستان شهر «ملکشاهی» در استان ایلام خبر می‌دهند.

وب‌سایت محلی «ایلام‌بیدار» روز چهارشنبه، چهارم اسفند، از ابلاغ این حکم قضایی به بانیان این مراسم خبر داد.

این وب‌سایت نوشت که این حکم در پی اعتراض‌ها به برگزاری این مراسم و تصمیم شورای تامین شهر «ملکشاهی» مبنی بر لغو آن صادر شده است.

مراسم محلی «چمر» قرار بود روز پنج‌شنبه هفته جاری در شهر «ملکشاهی» و با محور بزرگداشت اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شود.

«چمر» نوعی عزاداری سنتی مردم این منطقه است که اعلام برگزاری آن برای رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با مخالفت امامان جمعه شهر‌های استان ایلام مواجه شده بود.

وب‌سایت محلی «ملکشاهی خبر» نیز روز سه‌شنبه، سوم اسفند، از برگزاری تجمع گروهی از محافظه‌کاران در دفتر امام جمعه شهر «ملکشاهی» در اعتراض به برگزاری این مراسم خبر داده بود.

عبدالله امینی٬ امام جمعه ملکشاهی، نیز با سخنرانی در جمع معترضان به صراحت اعلام کرده بود که «بنده با برگزاری مراسم چمر مخالفم.»

آقای امینی همچنین افزود که «مصلحت نمی‌بینم افراد زاویه‌دار با نظام و انقلاب و رهبری در این مراسم حضور پیدا کنند.»

در پایان این تجمع٬ بیانیه‌ای صادر شده بود که در آن برگزاری مراسم «چمر» برای اکبر هاشمی رفسنجانی را «خیانت» توصیف کرده است.

امام جمعه «ملکشاهی» بیانیه‌ای نیز در همین رابطه منتشر و اعلام کرد که «مسئولین محترم لازم است اصل اجرای چمر را فورا متوقف کنند، چرا که نه تنها سودی برای شهرستان ندارد، بلکه عامل بی‌ثباتی در امنیت شهرستان» است.

محمدجواد قنبربیگی، امام جمعه «دره شهر» در مخالفت با برگزاری این مراسم گفته بود که «ایل ولایت‌مدار ملکشاهی اجازه برگزاری مراسماتی که با سوءاستفاده از اموات به دنبال مقاصد جهت دار و صرفا سیاسی است را نخواهند داد».

روز ۳۰ بهمن‌ماه نیز خبرگزاری ایلنا از لغو سخنرانی غلامحسین کرباسچی در نوشهر و به تبع آن لغو مراسم چهلمین روز درگذشت هاشمی رفسنجانی در این شهر خبر داده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و از مقام‌های ارشد ایران در چهار دهه گذشته، روز یک‌شنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۵ در بیمارستان تجریش تهران درگذشت.

مرگ ناگهانی او شایعات زیادی را درباره احتمال سوءقصد علیه وی به دنبال آورد٬ هرچند اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

برخی سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی مانند وزیر بهداشت نیز بر فراگیری بیشتر این شایعه تاثیر داشت.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در آن هنگام گفته بود که در درمان آقای هاشمی رفسنجانی «کوتاهی» صورت گرفته و همچنین، تیم پزشکی نیز همراه او نبوده است. وی اندکی بعد این سخنان را تکذیب کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی هنگام مرگ ۸۲ سال داشت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

XS
SM
MD
LG