لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

یک فرمانده سپاه: تشکیل ارتش آزادی‌بخش شیعی به رهبری سلیمانی


محمدعلی فلکی٬ از فرماندهان سپاه در سوریه٬ ضمن اشاره به تشکیل «ارتش آزادی‌بخش شیعی» به رهبری قاسم سلیمانی٬ از نقش نیروهای افغان به رهبری سپاه پاسداران در جنگ داخلی سوریه تقدیر کرد.

این فرمانده سپاه از این که در ۳۰ سال گذشته همواره به افغان‌های ساکن ایران به عنوان «عمله سر چهارراه یا خلافکار» نگاه شده٬ انتقاد کرده و گفت: «فکر نکنیم ما ایرانی‌ها در سوریه می‌جنگیم. این مردان افغان هستند که آن‌جا تحت فرماندهی ما حماسه‌آفرینی می‌کنند.»

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، وب‌سایت مشرق‌نیوز، آقای فلکی که در جنگ عراق و ایران٬ از فرماندهان یگان تیپ ادوات لشکر ده «سیدالشهدا» بوده٬ افزود که جمهوری اسلامی در طول ۳۰ سال گذشته نتوانسته از «پتانسیل» افغان‌های مقیم ایران استفاده کند.

به گفته وی، «خیلی بد است» که ۳۰ سال شیعیان افغان را «نادیده گرفتیم و آن‌ها را فقط با نگاه عمله سر چهارراه و یا خلافکار دیده‌ایم. این نسل آمدند و در سوریه با آن حماسه و با آن ایثار و شجاعت و شهامت، تحت فرماندهی نیروهای ایرانی، خوش درخشیدند.»

این فرمانده بازنشسته سپاه اضافه کرد: «نگاه بدی که در این چند ساله به برادران و خانواده‌های افغان داشته‌ایم، باعث شده از این پتانسیل بسیار قدرتمندی که در مملکت‌مان داشتیم، به خوبی استفاده نکنیم.»

به گفته وی٬ «همین که در این چند دهه نتوانستیم رابطه صمیمی ‌با برادران افغان در ایران داشته باشیم، آنجا [در سوریه] هم این مشکل را داریم. نمی‌توانیم به خوبی با آن‌ها ارتباط بگیریم.»

وی همچنین پرداخت حق ماموریت بالا به «مدافعان حرم» را رد کرده و گفت: «والله آدم‌هایی که از ایران به سوریه می‌آیند، ماهی صد دلار به عنوان عیدی بهشان می‌دهند.»

به گفته آقای فلکی، دولت افغانستان برای افغان‌هایی که «به نبرد سوریه بیاید، هفده هیجده سال زندانی در نظر گرفته‌اند.»

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که گزارش‌های متعددی از راضی شدن شماری از افغان‌های مقیم ایران به شرکت در جنگ سوریه به نفع بشار اسد در ازای دریافت پول و اجازه اقامت در ایران منتشر شد.

با آن که این گزارش‌ها هیچ‌گاه از سوی مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تائید نشده است٬ اخبار و تصاویر بسیار از افغان‌های کشته‌شده در سوریه در رسانه‌های جمهوری اسلامی٬ گستردگی اعزام آنها به مناطق درگیری در این کشور را به خوبی نشان می‌دهد.

محمدعلی فلکی از جمله «ضعف‌های» جمهوری اسلامی در قبال شیعیان را «هزینه‌ کردن» برای شیعیان لبنان و یمن و بحرین٬ اما بی‌اعتنایی به شیعیان افغان ساکن ایران عنوان کرده است.

وی بخشی از «ضعف‌های ایران در سوریه» را ناشی از این بی‌اعتنایی به افغان‌ها دانسته و افزود: «ما در لبنان سید حسن نصرالله را پیدا کرده‌ایم در حالی که در اینجا از بین این همه روحانی فعال و انقلابی، یک نفر لیدر و رهبر حاضر در عرصه نبرد را نشناخته‌ایم و این خیل عظیم نیرو [افغان‌ها] را سازماندهی نکرده‌ایم.»

به گفته فلکی٬ افغان‌هایی که از سوی جمهوری اسلامی تحت عنوان «لشکر فاطمیون» به سوریه اعزام می‌شوند٬ تحت فرمانده قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس، «از سقوط زینبیه و دمشق و فرودگاه ممانعت کردند... اول آن‌ها رفتند و پیشقراول بودند. فکر نکنیم ما ایرانی‌ها در سوریه می‌جنگیم. این مردان افغان هستند که آن‌جا تحت فرماندهی ما حماسه‌آفرینی می‌کنند.»

وی با اشاره به حضور لشکر زینبیون متشکل از پاکستانی‌ها٬ لشکر حیدریون متشکل از عراقی‌ها و لشکر حزب‌الله شامل نیروهای حزب‌الله لبنان و سوریه در مناطق جنگی سوریه٬ از فعالیت چشمگیر لشکر فاطمیون که هدایت آن را سپاه پاسداران به عهده دارد٬ سخن گفته است.

این فرمانده سپاه افزود: «ما در این لشکرها هم در سطح صف و هم در ستاد، فرماندهانی از سپاه و نیروهای خودشان داریم. این لشکرها در کنار هم با یک لباس، با یک پرچم و با یک سازمان در یک جبهه، جهاد می‌کنند.»

فلکی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به تشکیل «ارتش آزادی‌بخش شیعی» به فرماندهی قاسم سلیمانی اشاره کرده که در سه جبهه سوریه٬ عراق و یمن در حال نبرد است.

وی گفت: «قرار نیست که همه این ارتش از نیروهای ایرانی باشند. در هر منطقه‌ای که احساس می‌شود این ارتش در آنجا نیاز است، با ساماندهی مردم همان منطقه، نیروی لازم تامین می‌شود.»

این فرمانده سپاه حاضر در سوریه٬ حضور نیروهای ایرانی به عنوان «عمل‌کننده» در سوریه را «تدبیر» ندانسته و افزود: «ما دنبال این هستیم که بچه‌هایی که می‌توانند آموزش و سازماندهی بدهند و مدیریت کنند به سوریه بروند و نیروهای خود آن مناطق، وارد عمل بشوند.»

وی هدف از تشکیل هسته اولیه ارتش آزادی‌بخش را نیز چنین توصیف کرده است:‌ «با این هدف که ان‌شا‌الله قرار است ما ۲۳ سال دیگر به نام اسرائیل، چیزی نداشته باشیم. الان این لشکرها کنار مرز اسرائیل هستند. پایه و اساس این مبارزه را همین برادران فاطمیون گذاشتند.»

گفته‌های این مقام سپاه در حالی بیان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی همواره حضور میدانی در نبرد سوریه را تکذیب کرده‌ و مدعی شده‌اند که در این کشور آن هم به خواست بشار اسد٬ تنها حضور مستشاری دارند.

XS
SM
MD
LG