لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

تکذیب شلاق خوردن دانش‌آموزان در یک روستا: «ساختگی و مغرضانه»


آموزش و پرورش استان کرمان گزارش‌ها و فیلم مصاحبه «شلاق» زدن و «اخراج» دانش‌آموزان مدرسه روستای «مختار‌آباد» در شهرستان «رودبار جنوب»، به دلیل ناتوانی در پرداخت ۳۰ هزار تومان را «کذب، ساختگی و مغرضانه» دانست.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، نیز در توئیتر خود با اشاره به بررسی این موضوع اعلام کرد که در این مدرسه «فقر امکانات آموزشی وجود دارد و باید پیگیری شود»، اما ویدئوی منتشرشده «تلاشی ناشیانه برای تخریب دولت» است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آموزش و پرورش استان کرمان روز چهارشنبه، ۲۱ مهر، اعلام کرد که فیلم گفت‌وگو با دانش‌آموزان این مدرسه «با دادن وعده‌های عجیب به دانش‌آموزان توسط فردی که با مدیر مدرسه اغراض شخصی داشته، تهیه و منتشر شده است».

در این اطلاعیه، «نحوه صحبت کردن و حرکات دانش آموزان در برابر دوربین - که بازیگران حرفه‌ای نیستند و نمی توانند جلوی خنده خود را بگیرند» دلیلی بر «ساختگی بودن» این فیلم دانسته شده است.

وب‌سایت تابناک روز یک‌شنبه، ۱۸ مهر، خبر داد که مدیر مدرسه روستای «مختار‌آباد» شهرستان «رودبار جنوب» در استان کرمان، برخی از دانش‌آموزان این مدرسه را به خاطر ناتوانی والدین آنها در پرداخت ۳۰ هزار تومان «شلاق» زده و از مدرسه اخراج کرده است.

یک روز پیش از آن نیز وب‌سایت «عدالتخواهی» فیلمی را منتشر کرده بود که در آن تعدادی دختر با معرفی خود به عنوان دانش‌‌آموزان این مدرسه، می‌گویند که از سوی مدیر مدرسه «شلاق» خورده‌اند.

خانواده برخی از این دانش‌آموزان نیز در گفت‌و‌گو با وب‌سایت تابناک خبر «تنبیه» فرزندان خود را تائید کرده و «نسبت به فشار وارده از سوی مدارس برای دریافت پول اعتراض» کرده‌اند.

با این حال اداره آموزش و پرورش استان کرمان در اطلاعیه خود اعلام کرد که شورای اسلامی روستا و والدین دانش‌آموزان نیز «ساختگی بودن» این فیلم را «تایید کرده‌اند و بابت انتشار تصاویر فرزندان‌شان در این گفت‌وگو به شدت معترض هستند».

بر اساس این اطلاعیه، «مراجع ذیربط در حال بررسی و تحقیق میدانی در خصوص انگیزه‌های تهیه این فیلم هستند که نتایج آن به زودی» اعلام خواهد شد.

پیش از این نیز محمد محسن‌بیگی، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان، تنبیه دانش‌آموزان به دلیل نپرداختن پول کتاب را «کذب» خوانده و گفته بود که امسال حدود چهار هزار دانش‌آموز در شهرستان رودبارجنوب پول کتاب درسی خود را پرداخت نکرده‌اند.

به گفته آقای بیگی، مدیران مدارس این مناطق بابت پول کتاب صد میلیون تومان به شرکت چاپ و نشر کتاب بدهکار هستند.

سخنان مقامات آموزش و پرورش استان کرمان در حالی بیان شده است که چند وب‌سایت خبری تصویر نامه‌ای را منتشر کرده‌اند که به گفته آنان توسط یکی از دانش آموزان این مدرسه درباره این اتفاق نوشته شده است.

این دانش‌آموز در این نامه اعلام کرده که مدیر مدرسه به دلیل پرداخت نکردن ۳۰ هزار تومان پول کتاب، به این دانش‌آموز «ده ضربه چوب» زده و تهدید کرده که اگر این پول پرداخت نشود، او را «دوباره کتک» زده و از مدرسه «اخراج» خواهد کرد.

به نوشته این دانش‌آموز، مدیر مدرسه از دیگر دانش آموزان «با کتک» ۳۰ هزار تومان پول گرفته است.

در همین حال برخی از وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که خانواده این دانش‌آموزان «تهدید» شده‌اند که اگر این گزارش‌ها را تکذیب نکنند، فرزندان‌شان «برای همیشه از مدرسه اخراج خواهند شد».

بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».

XS
SM
MD
LG