لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

تاکید لاریجانی بر بررسی توافق اتمی در مجلس در دیدار با موگرینی


با وجود گفته سخنگوی دولت ایران مبنی بر این که «قرار نیست» مجلس به توافق اتمی وین «رای بدهد»، رئیس مجلس در دیدار با فدريکا موگرينی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که این قوه توافق را «بررسی» و بر نحوه اجرای آن «با حساسیت» نظارت خواهد کرد.

علی لاریجانی همچنین از «مقابله با تروریسم» به عنوان یکی از محورهای همکاری آینده تهران و اتحادیه اروپا نام برد و نماينده ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا نیز تاکید کرد که دو طرف درباره «امنیت و ثبات پایدار» در منطقه خاورمیانه «منافع مشترکی» دارند.

خانم موگرينی در سفر روز سه‌شنبه، ششم مرداد، خود به تهران با حسن روحانی، رئيس جمهوری، محمدجواد ظريف، وزير خارجه، و علی لاریجانی، رئیس مجلس، ديدار کرد.

علی لاریجانی در دیدار با خانم موگرينی تاکید کرد که مجلس ایران «بررسی» انطباق توافق وین با قانون اساسی، «چارچوب‌های قانونی مصوب» و «مصالح کشور در زمینه پیشرفت و توسعه دانش هسته‌ای» را آغاز خواهد کرد.‌

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی اضافه کرد: «مسئله مهم‌تر نحوه اجرای این توافق‌نامه است که مجلس شورای اسلامی با حساسیت بر نحوه اجرای آن نظارت خواهد کرد.»

رئیس مجلس ایران همچنین با تاکید بر اجرای توافق وین در صورت «تائید» آن، تهدید کرد که اگر ايران «احساس بدعهدی» از طرف گروه ۵+۱کند، شرايط تغيير خواهد کرد.

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» دربارهٔ برنامه اتمی ایران «باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود».

با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه گفت که «قرار نیست که مجلس به این توافق رای بدهد».

آقای لاریجانی در دیدار با خانم موگرینی همچنین با اشاره به درخواست ایران برای «سرمایه‌گذاری‌های مشترک به‌ ویژه در زمینه انرژی و انتقال فناوری» از «مقابله با تروریسم»، «تثبیت صلح و آرامش در منطقه» و «مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر» به عنوان سه محور مهم همکاری‌های آینده تهران و اتحادیه اروپا نام برد.

بر اساس این گزارش، خانم موگرینی نیز در این دیدار تاکید کرد که اتحادیه اروپا «به‌شدت» به تثبیت «امنیت و ثبات پایدار» در منطقه خاورمیانه به‌ ویژه در سوریه، ترکیه و لبنان «حساس است» و در این زمینه «منافع مشترکی» میان تهران و اروپا وجود دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز در دیدار با نماينده ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا یکی از «ثمرات» اجرای توافق وین، را همکاری برای مبارزه با تروریسم دانست.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در مصاحبه مشترک با خانم موگرینی با اشاره به آغاز «دور جديد» مذاکرات «سطح بالا» در «آينده‌ای نزديک» گفت که «توافق کرديم در اين گفت‌وگوهای سطح بالا موضوعات منطقه‌ای را هم مورد توجه قرار دهيم».

پس از توافق اتمی وين برخی از مقامات جمهوری اسلامی از آمادگی برای مذاکره درباره مسائل منطقه سخن گفتند.

از جمله حسن روحانی روز چهارم مرداد با اشاره به دستيابی به توافق هسته‌ای گفت که «قادريم ساير مسائل را هم در منطقه و جهان پای ميز مذاکره حل و فصل کنيم».

با این حال آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نيز روز ۲۷ تير گفته بود که جمهوری اسلامی با آمريکا درباره مسائل «گوناگون جهانی»، «دوجانبه» و «منطقه‌ای» مذاکره نخواهد کرد.

آقای خامنه‌ای در عين حال ممنوعيتی را برای گفت‌وگو با کشورهای اروپايی درباره مسائل منطقه‌ای اعلام نکرده است.

در همین حال لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، در سرمقاله روز سه‌‌شنبه، ششم مردادماه، روزنامه دولتی «ايران» نوشت که توافق اتمی وين «مسئوليت‌های خاصی» را برای ايران و طرف‌های غربی ايجاد کرده و ايران به عنوان «کشوری بانفوذ می‌‌تواند نقش مثبتی در مواجهه با بحران‌ها و فجايع» خاورميانه ايفا کند.

XS
SM
MD
LG