لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

ایران از آغاز «دور جديد» مذاکرات «سطح بالا» با اتحاديه اروپا خبر داد


محمدجواد ظریف همراه با فدریکا موگرینی در ساختمان وزارت امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف همراه با فدریکا موگرینی در ساختمان وزارت امور خارجه ایران

وزير امور خارجه ايران در مصاحبه مشترک با نماينده ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا از آغاز «دور جديد» مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا با عنوان گفت‌وگوهای «سطح بالا» خبر داد و فدريکا موگرينی نيز تاکيد کرد که توافق اتمی وين «آغاز راه است».

فدريکا موگرينی، نماينده ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا، در سفر روز سه‌شنبه ششم مرداد خود به تهران با حسن روحانی، ریيس جمهوری و محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران ديدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، آقای ظريف در نشست مطبوعاتی مشترک با خانم موگرينی گفت: «امروز تصميم گرفتيم دور جديدی از گفت‌وگو را بين ايران و اتحاديه اروپا شروع کنيم و بر اساس روشی که اتحاديه اروپا دارد به آن گفت‌وگوهای سطح بالا نام می‌نهيم».

به گفته آقای ظريف، اين گفت‌وگوها در «آينده‌ای نزديک» در سطح معاونين وزارت خارجه و معاون نماينده ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا آغاز می‌شود و به تدريج در سطح وزیران ادامه خواهد يافت.

وی تاکيد کرد: «توافق کرديم در اين گفت‌وگوهای سطح بالا موضوعات منطقه‌ای را هم مورد توجه قرار دهيم».

لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه در سرمقاله روز سه‌‌شنبه، ششم مردادماه، روزنامه دولتی «ايران» نوشت که توافق اتمی وين «مسئوليت‌های خاصی» را برای ايران و طرف‌های غربی ايجاد کرده و ايران به عنوان «کشوری بانفوذ می‌‌تواند نقش مثبتی در مواجهه با بحران‌ها و فجايع» خاورميانه ايفا کند.

يک روز پيش از يادداشت آقای فابيوس، علی آهنی، سفير ايران در فرانسه، مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) را «يکی از موضوعات مورد علاقه مشترک» بين ايران و فرانسه دانسته و گفته بود که در سفر وزير خارجه فرانسه در اين باره گفت‌وگو خواهد شد.

اين در حالی است که در کنفرانسی که روز ۲۴ شهريور ۹۳ برای بررسی نحوه مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» در پاريس با حضور رهبران و مقام‌های ارشد بسياری از کشورهای جهان برگزار شد، ايران دعوت نشده بود.

با اين حال پس از توافق اتمی وين برخی از مقامات جمهوری اسلامی از آمادگی برای مذاکره درباره مسائل منطقه سخن گفتند.

حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز چهارم مرداد با اشاره به دستيابی به توافق هسته‌ای گفت که «قادريم ساير مسائل را هم در منطقه و جهان پای ميز مذاکره حل و فصل کنيم».

دو روز پيش از گفته‌های آقای روحانی، جان کری، وزير خارجه آمريکا، در شورای روابط خارجی آمريکا گفته بود که حسن روحانی و محمدجواد ظريف «به روشنی اعلام کرده‌اند» که با توجه به توافق اتمی «آماده‌اند در خصوص مسائل منطقه‌ای مذاکره کنند.»

با اين حال محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، در واکنش به آقای کری گفته ‌است که اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و حمايت ايران از «متحدين منطقه‌ای‌اش» در مبارزه با حکومت اسلامی (داعش سابق)، «هيچ‌ گونه ارتباطی» به توافق اتمی ايران و گروه ۱+۵ ندارد.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نيز روز ۲۷ تير گفته بود که جمهوری اسلامی با آمريکا درباره مسائل «گوناگون جهانی»، «دوجانبه» و «منطقه‌ای» مذاکره نخواهد کرد.

آقای خامنه‌ای در عين حال ممنوعيتی را برای گفت‌وگو با کشورهای اروپايی درباره مسائل منطقه‌ای اعلام نکرده است.

نماينده ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در نشست مطبوعاتی با آقای ظريف تاکيد کرد که توافق اتمی وين «پايان راه نيست بلکه آغاز راه است و بايد به صورت جدی به کار خود ادامه دهيم».

فدريکا موگرينی، توافق اتمی وين را «تاريخی» و «خبرخوشی برای منطقه و کل جهان » توصيف کرد.

وی با اشاره به سفر روز دوشنبه خود به عربستان افزود: «تعهد شخصی من اين است که اين پيام را به تمام به کشورهای خليج فارس، خاورميانه، جامع بين‌المللی و اتحاديه اروپا بدهم که اين توافق، توافقی خوب و محکم است که می‌تواند امنيت منطقه را بهبود بخشد».

در همين حال حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران نيز در ديدار با خانم موگرينی گفت که توافق وين به ضرر هيچ کشوری، از جمله کشورهای منطقه، نخواهد بود.

يک روز پيش از اين گفته‌ها، عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در ديدار با خانم موگرينی گفته‌ها و بيانيه‌های مقام‌های ايرانی را «غير قابل قبول» و «پرخاشگرايانه» خوانده بود.

سفر خانم موگرينی به عربستان بخشی از تلاش‌های مقام‌های غربی برای عرضه توافق اتمی به کشورهای متحد خود ارزیابی می‌شود، کشورهايی که با ديده ترديد يا انتقاد به توافق نگاه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، نماينده ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «برای من نيز مهم است بعد از اينکه تحريم‌ها رفع شدند و توافق اجرا شد سرمايه‌گذاران اروپايی بتوانند به سمت ايران بيايند».

پس از دستيابی گروه ۵+۱ و ايران به توافق هسته‌ای شماری از رهبران جهان و نمايندگان شرکت‌های بزرگ نفتی و تجاری بين‌المللی برای سفر به ايران و آغاز پروژه‌های مشترک نفتی و بازرگانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG