لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

گزارش اوپک: افزایش سقف تولید و قیمت نفت ایران در ماه مه


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که سقف تولید و قیمت نفت صادراتی ایران در ماه گذشته میلادی، ماه مه، افزایش یافته است. تولید روزانه ایران نزدیک به ۲۰ هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در وب‌سایت اوپک منتشر شده می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه ۱۸ هزار و ۵۰۰ بشکه نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته و به رقم دو میلیون و ۷۹۹ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در یک سال گذشته مجموعا روزانه ۱۴۱ هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

از طرفی قیمت نفت سنگین ایران در ماه گذشته به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار و ۴۰ سنت رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن یک دلار و هشت سنت افزایش را نشان می‌دهد.

در کنار افزایش تولید نفت، صادرات نفت ایران نیز از اول سال جاری میلادی به شدت افزایش را نشان می دهد. آمارهای سازمان‌ها و خبرگزاری‌های معتبر بین‌المللی، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی، حاکی است که صادرات نفت ایران از ماه ژانویه تا اول ماه گذشته به بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در سال گذشته یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه بوده است.

در این میان چین بیشترین سهم را در افزایش صادرات نفت ایران داشته است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز روز ۲۲ خرداد‌ماه با استناد به آمارهای گمرکی چین منتشر کرده، واردات نفت این کشور از ایران طی چهار ماه اول سال میلادی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

چین به طور متوسط در این دوره زمانی روزانه ۶۲۰ هزار بشکه از ایران نفت خریده است که حتی از رقم قبل از تحریم‌های غرب علیه ایران نیز بیشتر است.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که چین قبل از تحریم‌های نیمه سال ۲۰۱۲ علیه ایران، روزانه ۵۵۵ هزار بشکه نفت از ایران می‌خریده است.

در این میان رویترز با استناد به چند منبع صنعتی که نامی از آنها نبرده گزارش داده است که شرکت زوهایی زونرونگ چین نیز برای اولین بار رسما به صف خریداران نفت ایران پیوسته است.

بر اساس این گزارش، شرکت یاد شده قرارداد یک‌ساله خرید میعانات گازی با ایران امضا کرده و قرار است که روزانه ۶۷ هزار بشکه نفت از ایران بخرد.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک و گران‌قیمت است که از چاه‌های گازی استخراج می‌شود.

انتظار می‌رود فروش میعانات گازی ایران به شرکت زوهایی زونرونگ از اواخر سال جاری آغاز شود و این صادرات همزمان خواهد بود با آغاز قرارداد بلندمدت صادرات روزانه ۷۰ هزار بشکه میعانات گازی ایران به شرکت سینوپک، دیگر مشتری نفتی ایران در چین.

XS
SM
MD
LG