لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

زنگنه: با رفع تحریم‌ها تولید نفت در سه ماه به ۴ میلیون بشکه می‌رسد


آقای زنگنه می‌گوید اولویت وزارت تحت مدیریت او احیای میدان‌های نفتی موجود، مانند اهواز، آغاجری، گچساران، مارون یا بی‌بی حکیمه است.
آقای زنگنه می‌گوید اولویت وزارت تحت مدیریت او احیای میدان‌های نفتی موجود، مانند اهواز، آغاجری، گچساران، مارون یا بی‌بی حکیمه است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته است با رفع تحریم‌ها، صادرات نفت این کشور توانایی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در روز، و در کم‌تر از سه ماه رسیدن به تولید مجموعا ۴ میلیون بشکه در روز را دارد.

آقای زنگنه، ۲۰ خرداد در حاشیه اجلاس اوپک در وین، به خبرنگاران گفت طی حضورش در پایتخت اتریش، با «شرکت‌های خارجی» گفت‌وگو خواهد کرد اما او نامی از این شرکت‌ها نبرده است.

در حال حاضر ایران با تحریم‌های گسترده‌ای از جمله در زمینه‌ نفتی روبه‌روست، که بخش کوچکی از آن به طور موقت در راستای توافق‌نامه ژنو کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیژن نامدار زنگنه در عین حال اعضای اوپک را نیز در مورد برنامه‌های آتی ایران در افزایش فوری سقف تولید با کمک سرمایه‌گذاران خارجی، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، باخبر کرده است.

به گفته او تهران پیشنهاد‌های خود را در مورد میدان‌های نفتی، پروژه‌ها و قراردادهای نهایی «تا ماه نوامبر» در لندن با شرکت‌های خارجی در میان می‌گذارد.

رویترز می‌گوید برنامه اولیه برای این کار، ماه آوریل (دو ماه پیش) بود که عقب کشیده شده است.

همزمان با این گفته‌ها مذاکرات دوجانبه مقام‌های تهران بر سر مسائل اتمی با آمریکا به پایان رسیده است. قرار است تا پیش از آغاز تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهای اتمی در وین، مذاکراتی دوجانبه با برخی دیگر کشورهای طرف گفت‌وگو در گروه ۵+۱ نیز انجام شود.

عباس عراقچی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در پی دیدارها با مقام‌ها از واشینگتن گفت که مذاکرات در «فضای مثبتی» صورت گرفته، «اما اختلافات هنوز به قوت خود باقی است».

رفع کامل تحریم‌های ایران بستگی به فرجام یافتن گفت‌وگوهایی دارد که بنا بر قرارهای اولیه باید تا پایان تیر ماه به نتیجه برسند. اما ممکن است مدت توافق موقت ایران و ۵+۱ تا شش ماه دیگر تمدید شود.

آقای زنگنه، در مورد برنامه‌های آتی ایران -در صورت رفع تحریم‌ها- می‌گوید اولویت با احیای میدان‌های نفتی قدیمی موجود، مانند اهواز، آغاجری، گچساران، مارون یا بی‌بی حکیمه است؛ میدان‌هایی که تولیدکننده بیش از ۸۰ درصد نفت این کشور هستند.

XS
SM
MD
LG