لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

مرگ ۱۶ آتش‌نشان در حادثه پلاسکو تایید شد؛ «۲۵ نفر، محبوس زیر آوار»


خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز شنبه به نقل از جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، اعلام کرد که مرگ ۱۶ آتش‌نشان در حادثه ساختمان پلاسکو «قطعی» است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی پس از پیدا شدن پیکر سومین آتش‌نشان کشته شده در این حادثه اعلام کرده بود که تعداد افراد مفقود شده ۲۵ نفر است.

صدور حکم تخلیه پاساژ کویتی‌ها

پس از چند هشدار درباره احتمال ریزش ساختمان‌های اطراف مجتمع پلاسکو که روز پنج‌شنبه گذشته فروریخت، دادستان تهران حکم تخلیه پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی مجاور پلاسکو را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز شنبه، دوم بهمن، دستور تخلیه پاساژ کویتی ها و ساختمان شمالی مجاور مجتمع پلاسکو را صادر کرد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، روز جمعه، اول بهمن‌ماه، گفته بود که پس از ریزش ساختمان پلاسکو، ترک‌های دیوارها در پاساژ کویتی ها «افزایش یافته و هر لحظه احتمال ریزش این ساختمان نیز وجود دارد».

در پی وقوع حادثه مرگبار ساختمان پلاسکو در مرکز تهران، برخی از مسئولان و رسانه ها درباره احتمال وقوع حوادث مشابه هشدار دادند.

از جمله معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران، روز جمعه گفت که سه هزار ساختمان در تهران «اخطاریه ایمنی» دریافت کرده اند و هر لحظه باید انتظار حادثه‌ای شبیه پلاسکو را داشت.

در همین حال، به گفته صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، مجتمع‌های شبیه به ساختمان پلاسکو در تهران و استان‌های دیگر «بسیار است» و مجتمع‌های تجاری «فراوانی» ایمنی لازم را ندارند.

هیئت دولت ایران روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرده و حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز در بازدید از محل این حادثه اعلام کرد که «امن‌سازی زندگی مردم بخشی از حقوق شهروندی» آنهاست و «باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد».

از سوی دیگر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز اعلام کرد که روز شنبه پرچم ایران در سفارتخانه‌ها و سرکنسول‌گری‌های جمهوری اسلامی، نیمه افراشته خواهد بود و دفتر یادبود قربانیان این حادثه نیز در مراکز دیپلماتیک ایران مفتوح خواهد شد.

وقوع حادثه پلاسکو انتقادهای زیادی را در مورد عملکرد شهرداری تهران به دنبال داشته و برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی با نوشتن هشتگ‌هایی خواستار استعفای محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، شده اند.

سفر محمدباقر قالیباف به شهر قم در روز پنج‌شنبه و همزمان با این حادثه و کمبود تجهیزات آتش‌نشانی از جمله انتقادهای مطرح شده درباره عملکرد شهرداری تهران است.

نردبان آتش‌نشانی «تا ۱۱ طبقه ارتفاع داشت»

در همین حال رحمت الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، در کانال تلگرامی خود نوشت که در سال ۹۵ از ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده برای آتش‌نشانی تنها ۲۱.۵ میلیارد تومان، یعنی حدود یک‌هفتم آن اختصاص پیدا کرده است.

ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای شهر، نیز در مصاحبه با روزنامه «دنیای خودرو»اعلام کرد که ساختمان پلاسکو ۱۷ طبقه بوده، اما نردبان آتش‌نشانی تنها تا طبقه ۱۱ این ساختمان ارتفاع دارد.

وی تاکید کرد که سازمان آتش‌نشانی تجهیزات ویژه آواربرداری هم ندارد.

از سوی دیگر برخی از رسانه‌های نزدیک به شهرداری تهران تصویر نامه هایی را منتشر کرده اند که بر اساس آنها شهرداری تهران در نامه‌ای به مالکان واحدهای ساختمان پلاسکو خواستار ایمن‌سازی واحدهای تجاری مجتمع پلاسکو شده است.

در مقابل برخی از وب‌سایت‌ها اعلام کرده اند که آخرین اخطار شهرداری تهران مربوط به سال ۹۳ است و این نهاد پس از آن هیچ اقدام دیگری در این باره نکرده است.

به گزارش وب‌سایت انتخاب، غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران، تاکید مقامات شهر تهران و وزارت کشور مبنی بر صدور بیش از ده مورد اخطار ایمنی برای مدیران برج تجاری پلاسکو در سه سال اخیر را «باعث تاسف و تاثر» خواند.

آقای انصاری در کانال تلگرام خود نوشت که در این مجتمع از گازوئیل، بشکه های غیرایمن و پیک‌نیک برای گرمایش استفاده می شده و سازمان‌های مسئول هم از این موضوع اطلاع داشته اند اماتنها «به صورت نمایشی به صدور اخطار بسنده کردند».

وی اضافه کرد: «ارگان های حاکمیتی در موارد دیگر یا اخطار نمی دهند و یا حداکثر یک بار اخطار می دهند. مثلا با دستفروش فقیر و بیچاره، بدون اخطار و در اکثر اوقات خشن برخورد می‌کنند. روزنامه نگاری را که یک خط قرمز را رد کند، ساعت ده صبح از دفتر روزنامه به زندان می برند. نماینده مجلس که در مجلس انتقاد جدی کند، شبانه برای بازداشت او اقدام می کنند».

آقای انصاری تاکید کرد: «تهران آبستن حوادث بسیاری است و تا وقتی شهردار محترم تهران به دنبال پرش به سکوهای بالاتر اجرایی باشد و سفرهای انتخاباتی خود را در اولویت برنامه ها قرار بدهد این فاجعه‌ها باز تکرار خواهد شد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، مالک ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفان، از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، است.

شاید به همین دلیل باشد که برخی از کاربران شبکه های اجتماعی از این که محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، در محل این حادثه حاضر نشده و وب‌سایت این سازمان نیز در این باره مطلبی منتشر نکرده انتقاد کرده اند.

«هیچ پیامی از زیر آوار ساختمان پلاسکو دریافت نشده است»

سه روز از آتش‌سوزی و فرو ریختن مجتمع پلاسکو در تهران می‌گذرد و شهردار تهران اعلام کرده که آواربرداری کامل این مجتمع پنج یا شش روز طول می‌کشد.

خبرگزاری‌های ایران از جمله ایسنا و مهر می‌گویند که دستگاه‌های زنده‌یاب صداهایی را رصد کرده‌اند که ممکن است ناشی از زنده‌ بودن شماری از گیرافتادگان زیر آوار باشد.

با این حال مرتضی مرادی‌پور، معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران، روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری میزان گفت که هیچ صدا یا پیامی از زیر آوار ساختمان پلاسکو دریافت نشده است.

XS
SM
MD
LG