لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

شکایت پلیس از بازپرس پرونده تصادف زنجیره‌ای به دلیل «قضاوت شتابزده»


دو روز پس از آن که پلیس راه در پرونده تصادف زنجیره‌ای مشهد مقصر شناخته شد، پلیس ایران با شکایت از بازپرس این پرونده اعلام کرد که صلاحیت این بازپرس ویژه را قبول ندارد.

خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین، به نقل از سعید منتظرالمهدی٬ سخنگوی نیروی انتظامی، خبر اعلام این شکایت را منتشر کرده و نوشت که نیروی انتظامی درباره صلاحیت بازپرس این پرونده با مقام‌های قضایی «اختلاف» دارد.

آقای منتظر‌المهدی اعلام کرد: «معاونت حقوقی پلیس راهور، از بازپرس این پرونده به علت رفتار و قضاوت شتابزده و اظهارات خارج از دایره عرف و قانون» شکایت کرده است.

وی گفت: «برای پلیس راهور در این حادثه قصوری متصور نیست و عوامل راهور وظایف خود را با توجه به شرایط موجود به درستی انجام داده است.»

این مقام پلیس اصلی‌ترین علت این حادثه را «مه‌آلوده بودن جاده»، «سرعت غیرمطمئنه» و «عدم رعایت فاصله طولی از جانب برخی رانندگان» دانست.

آقای منتظر‌المهدی با انتقاد از مواجهه قوه قضائیه با این حادثه گفت: «در هیچ کجای دنیا قبل از انجام تحقیقات و تشکیل دادگاه و تفهیم اتهام، کسی را مقصر نمی‌شناسند.»

وی با زیر سوال بردن صلاحیت بازپرس پرونده تصادف زنجیره‌ای هم اعلام کرد که «مرجع صالحه در این موارد سازمان قضایی نیروهای مسلح است.»

در حادثه تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در روز چهارم فروردین در آزادراه شهید شوشتری مشهد، ۸۴ تن مصدوم شدند و یک دختر ۹ ساله نیز کشته شد.

به دنبال این حادثه و پس از چند روز، محمدحسن اصولی صفار، بازپرس ویژه این پرونده٬ پلیس راه را مسئول این حادثه معرفی کرد.

اصولی صفار روز ۱۵ فروردین «قصور و کوتاهی پلیس در عدم اطلاع‌رسانی به مسافران» را دلیل اصلی این حادثه مرگبار دانسته و از تفهیم اتهام فرمانده پلیس‌ راه‌ استان رضوی و آزادی وی با قرار کفالت خبر داد.

حوادث رانندگی در ایران سالانه هزاران نفر قربانی می‌گیرد. این آمار به ویژه در تعطیلات نوروز شتاب بسیاری پیدا می‌کند.

اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی،‌ روز ۹ فروردین خبر داد که در ایام نوروز ۹۶ در ایران،‌ هر ۷۱ دقیقه، یک نفر در اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده است.

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور هم اعلام کرد که از ابتدای سفرهای نوروزی ۲۲ هزار و ۵۰۸ مصدوم تصادفات رانندگی به بیمارستان منتقل شدند.

در سال گذشته، در روز ۱۴ فروردین اعلام شد که در این تعطیلات ۳۸۰ نفر بر اثر تصادف خودرو جان باختند.

XS
SM
MD
LG