لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

ایران گزارش آژانس را تکراری خواند: «سانتریفیوژها غیرفعال بودند»


رضا نجفی،‌ نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی
رضا نجفی،‌ نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدید این سازمان درباره ایران را «تکرار محتویات گزارش‌های قبلی» خواند و اعلام کرد که سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده اخیر «سال‌ها» در سایت‌های هسته‌ای ایران «غیرفعال» بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضا نجفی، نماینده ایران، روز چهارشنبه، ۲۷ آبان، تاکید کرد: «این گزارش همچنین نشان می‌دهد همه فعالیت‌های هسته‌ای در تاسیسات ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح‌آمیز نداشته است.»

به گفته خبرگزاری فرانسه، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران کار جمع‌آوری سانتریفیوژها و تاسیسات مربوط به آن در مراکز نطنز و فردو را آغاز کرده است.

در همین حال نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «برخی اقدامات زمان‌بر که البته قابل بازگشت هم هستند مثل جمع کردن سانتریفیوژهایی که سال‌هاست غیرفعال در سایت‌های ما باقی مانده‌اند به عنوان کارهای مقدماتی انجام می‌شوند.»

آقای نجفی تاکید کرد که گزارش آژانس جز تغییر ارقام، «مطلب محتوایی جدیدی در رابطه با وظیفه اصلی‌اش یعنی اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد» و «تکرار محتویات گزارش‌های قبلی» است.

وی اضافه کرد: «متاسفانه گزارش بار دیگر شامل جزئیات فنی و غیرضروری است که بارها مورد اعتراض ما و جنبش عدم تعهد بوده است.»

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح بیشتری درباره به گفته او «جزئیات فنی و غیرضروری» در گزارش آژانس نداد.

آقای نجفی همچنین در واکنش به بخش‌هایی از گزارش آژانس مبنی بر مشاهده «علائم بازسازی» در پارچین گفت که «اگر منظور ساخت یک اتاق استراحت است گمان نمی‌کنیم چنین موضوعی باید اهمیت زیادی داشته باشد».

وی همچنین پیش‌بینی کرد که قطعنامه احتمالی گروه ۵+۱ برای بسته شدن ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی»، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید شود و رد شدن آن «بعید» است.

یک روز پیش از گفته‌های آقای نجفی، غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، ضمن اعلام این که جمهوری اسلامی «همه اقدامات داوطلبانه» در توافق موسوم به «نقشه راه» را اجرا کرده است، خواستار «لغو دائمی» همه قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران شده بود.

بر اساس توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ذیل عنوان «نقشه راه» در روز ۲۳ تیرماه امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» حل و فصل شود.

در همین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، روز سه‌شنبه در هفدهمین نشست عادی مجمع عمومی سازمان ملل، بار دیگر اعلام کرد که روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را به شورای حکام سازمان تحت نظارت خود ارائه خواهد کرد.

آقای آمانو روز ۲۹ شهریور از سایت نظامی پارچین در اطراف تهران دیدار کرد و یک روز بعد نیز اعلام شد که کارشناسان ایرانی از این سایت نمونه‌برداری کرده‌اند.

آژانس روز پنج‌شنبه، پنجم شهریور، در یک گزارش محرمانه اعلام کرده بود که در یکی از نقاط پارچین، از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد ساخته شدنیک ساختمان جدید بوده است.

مقامات ایران اما این گزارش را «مضحک» خوانده و اعلام کردند که این ساختمان برای استراحت کارگران ساخته شده است.

XS
SM
MD
LG