لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

اتهام‌زنی متقابل ایران به ترکیه در پاسخ به اردوغان


سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهام‌های اخیر رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه به جمهوری اسلامی را «غیر قابل قبول و توجیه‌ناپذیر»، «بی‌اساس و مداخله‌گرایانه» و «بی‌ربط و نادرست» خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بهرام قاسمی روز یک‌شنبه، ششم فروردین، همچنین در واکنش به سخنان رئیس جمهوری ترکیه، مقامات این کشور را متهم کرد که «تلاش می‌کنند با متهم کردن دیگران و تکرار ادعاهای موهوم، سیاست‌های مداخله‌جویانه و توسعه‌طلبانه خود نسبت به همسایگان» خویش را «توجیه» کنند.

وی سخنان رجب طیب اردوغان درباره ایران را «غیر قابل قبول و توجیه‌ناپذیر» خوانده و افزود که «متاسفانه اظهارات بی اساس و مداخله گرایانه و مشکل‌ساز مقامات ترکیه نسبت به همسایگان خود ادامه» دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز شنبه، پنجم فروردین، ایران را متهم کرد که در عراق سیاست‌های «نژادپرستانه» در پیش گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین سخنان معاون نخست وزیر ترکیه مبنی بر حرکت سه میلیون از مهاجران ساکن ایران به سمت ترکیه و سپس اروپا را «بی‌ربط و نادرست» خواند.

وی اضافه کرد: «ترکیه باید از ایران بیاموزد که چگونه برای بیش از سه دهه میلیون‌ها مهاجر را در خود جای داده و هیچ گاه از این موضوع انسانی و بشردوستانه برای مقاصد و اهداف خاص و طراحی شده سیاسی علیه هیچ کشوری سوء استفاده نکرده است.»

آقای قاسمی ضمن توصیه به مقامات ترکیه برای «وارد نکردن مسائل انسان‌دوستانه در کشمکش های سیاسی» از آنان خواست «به حق حاکمیت کشورهای همسایه و خواست ملت‌های سوریه و عراق که دولت های منتخب خود را برگزیده اند، احترام بگذارند».

ایران و ترکیه که ظاهرا از روابطی حسنه برخوردارند در ماه‌های گذشته بارها به اقدامات یکدیگر در منطقه اعتراض کرده‌اند.

از جمله داوود چاووش‌ اوغلو،‌ وزیر خارجه ترکیه، در کنفرانس امنیتی مونیخ،‌ ایران را به «فرقه‌گرایی»، تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» و «تبدیل عراق و سوریه به دو کشور شیعه» متهم کرده بود.

در مقابل، محمدجواد ظریف‌،‌ وزیر امور خارجه ایران، گفت که مقام‌های ترکیه «کم‌حافظه» و «قدرناشناس» هستند و فراموش کرده‌اند که مقام‌های تهران هنگام کودتای نافرجام تیرماه برای حمایت از آن‌ها «تا صبح نخوابیدند».

آقای ظریف همچنین در اسفندماه در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که ترکیه باید از رسیدن سلاح، منابع مالی و نیروهای جدید «به سازمان‌های تروریستی» در سوریه جلوگیری کند.

ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه‌ است. ترکیه در مقابل از مهم‌ترین مخالفان اسد و پشتیبانان شماری از شورشیان مخالف او به شمار می‌رود.

دو کشور در کنار روسیه از چند ماه پیش تلاش‌هایی را برای توافق مخالفان حکومت سوریه و بشار اسد آغاز کرده اند که از جمله آنها برگزاری چند نشست در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، است.

واکنش به اتهامات بحرین

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه، هفتم فروردین، نیز ادعای مقامات بحرینی درباره ارتباط یک گروه «تروریستی» دستگیر شده با ایران را «دروغ، واهی و بی‌اساس» خواند و دولت این کشور را دولتی «متوهم» توصیف کرد.

آقای قاسمی به مقامات بحرین‌ توصیه کرد که «از تکرار این اتهامات بیهوده و بی پایه و اساس دست بردارد و مسائل داخلی خود را هوشمندانه، با درایت و خردورزی بیشتر تدبیر کند».

وی اضافه کرد: «دولت بحرین بهتر است به جای فرافکنی‌های بی‌ثمر و تکراری، تلاش خود را معطوف به رعایت حقوق شهروندان بحرینی، پایان دادن به سرکوب و بازداشت علما و اعطای آزادی بیان به تمام اقشار جامعه بحرین کند.»

وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای «یک گروه تروریستی» مظنون به دست‌ داشتن در «حمله به اتوبوس نیروهای پلیس» در اسفند گذشته را «بازداشت کرده ‌است».

بحرین مدعی‌ است اعضای این گروه با سپاه پاسداران ایران در ارتباط هستند.

بنا به اعلامیه پلیس بحرین، «۱۴ عضو» این گروه بازداشت شده‌اند و به گفته وزارت امور داخلی آن کشور ۱۱ نفر از آنها مظنون هستند که تحت نظارت سازمان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و گروه «کتائب حزب‌الله» عراق، آموزش دیده‌اند.

دولت بحرین در ۱۵ اسفندماه ۹۵ نیز از بازداشت ۲۵ تن سخن گفته بود که «عضو یک گروه تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران» توصیف شده بودند.

مقام‌های ایرانی، از جمله رهبر جمهوری اسلامی، همواره تاکید کرده‌اند در مورد وقایع بحرین بی‌تفاوت نیستند، اما دخالت در اوضاع داخلی آن کشور را رد می‌کنند.

بحرین جلو فعالیت یک گروه عمده مخالف حکومت آن کشور به نام «جمعیت وفاق» را گرفته‌ و آنها را به «تشویق به خشونت و برگزاری تظاهرات و تحصن‌های غیر قانونی» متهم کرده ‌است.

عمده ساکنان بحرین شیعه‌مذهب هستند، ولی حکومت پادشاهی آن در دست خاندانی سنی‌مذهب است.

XS
SM
MD
LG