لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

تاکید مشاور خامنه‌ای بر «هماهنگی» ایران و روسیه در سوریه


یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی خامنه ای
یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی خامنه ای

پس از انتشار گزارش‌هایی از همکاری نظامی روسیه و ایران در سوریه و افزایش حضور نظامی روس‌ها در این کشور، مشاور عالی و دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که این دو کشور با یکدیگر «هماهنگ» هستند و به همراه حزب‌الله لبنان به دولت سوریه «مشاوره نظامی می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری فارس، یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، روز جمعه، ۲۷ شهریور، آمریکا، اسرائیل و «برخی از کشورهای عربی» را متهم کرد که با اعزام به گفته او «هزاران تروریست اجاره‌ای» سوریه را دچار بحران کرده‌اند.

وی اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان از دولت و ملت سوریه حمایت سیاسی می‌کنند و مشاوره نظامی به محور مقاومت می‌دهند.»

ایران از گروه‌های حزب‌الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

آقای رحیم صفوی روز پنج‌شنبه نیز از سوریه، لبنان و عراق به عنوان «عمق دفاع استراتژیک ایران» نام برده و گفته بود که «عقل و فهم سیاسی ایجاب می‌کند داعشی‌ها را در همان جا از بین ببریم».

روسیه و ایران دو متحد اصلی نظام بشار اسد در سوریه هستند و در همین حال خبرگزاری روسی «ریانووستی» روز چهارشنبه، ۱۸ شهریور، خبر داده بود که ایران و یونان اجازه استفاده از حریم هوایی خود را برای ارسال کمک‌های روسیه به سوریه صادر کرده‌اند.

در همین حال روزنامه لبنانی السفیر، نزدیک به حزب‌الله لبنان، نیز روز سه‌شنبه، ۲۴ شهریور، خبر داده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌‌مرزی سپاه پاسداران ایران، «در راستای تلاش‌های روسیه و ایران برای همکاری مشترک در سوریه» هفته گذشته برای دومین بار طی یک ماه گذشته به مسکو سفر کرد.

سفر پیشین قاسم سلیمانی به روسیه با انتقادهای آمریکا مواجه شد، اما ایران و روسیه گزارشها درباره این سفر را رد کردند.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌هایی از حضور نیروهای نظامی روسیه و تجهیزات نظامی این کشور در سوریه منتشر شده است و ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی در مورد افزایش و نقش نظامی این کشور در سوریه هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG