لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

سلامی: در صورت زیاده‌خواهی آمریکا، مذاکره‌کنندگان میدان را به نظامی‌ها بسپارند


ساعاتی پس از حمله شدیداللحن رهبر جمهوری اسلامی به آمریکا، جانشین فرمانده سپاه پاسداران به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران توصیه کرد که در صورت «زیاده‌خواهی» و «برتری‌‌طلبی سیاسی» آمریکا، مذاکره را رها کرده و میدان را به نیروهای نظامی کشور بسپارند تا «در فضای تهدید با آنها تعیین تکلیف» کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، با تاکید بر این که با مذاکراتی که «زیر شبح تهدید باشد» موافق نیست، از تیم مذاکره‌ ایران خواست تا «زیر بار هیچ تحمیل، زور، تحقیر و تهدیدی نروند».

به دنبال این موضع‌گیری، شامگاه روز چهارشنبه حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، در یک برنامه تلویزیونی خطاب به تیم مذاکره‌کنندگان ایران توصیه کرد که «با آرامش، وقار و اعتماد به نفس» در مذاکرات با گروه ۵+۱ حاضر شوند و «هیچ گونه» توافقی را که «ذره‌ای خدشه به عزت ملت ایران می‌زند» نپذیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: «اگر آمریکا با ارعاب و تحقیر صحبت کرد میدان را ترک کنند و میدان را به ما بسپارند تا با آنها با زبان خودشان صحبت کنیم.»

آقای سلامی تاکید کرد: «اگر دیدند آمریکایی‌ها مجددا با ادبیات ارعاب یا تهدید و یا تحقیر در مذاکرات به دنبال برتری‌طلبی سیاسی هستند میدان مذاکره را ترک کنند و این قضیه را به ما بسپارند تا در فضای تهدید با آنها تعیین تکلیف کنیم و کار را ادامه دهیم.»

جو بايدن، معاون اول رئيس جمهوری آمريکا، روز پنج‌شنبه، ۱۰ ارديبهشت، حمله به ايران را «ريسکی» خواند که «هنوز امکان دارد» آمریکا انجامش را بپذیرد.

پیش از او نیز مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به تهران هشدار داده بود که علی‌‌رغم تصمیم مسکو برای انتقال سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران، گزینه نظامی برای بازداشتن تهران از «دستیابی به سلاح هسته‌ای» همچنان به قوت خود باقی است.

در مقابل آقای سلامی به آمریکا هشدار داد که جمهوری اسلامی برای «جنگ‌های طولانی‌مدت با امکان حقیقی پیروزی، قدرت‌سازی کرده است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی اضافه کرد: «ما به خلبان‌های آنها هشدار می‌دهیم که... هیچ کس سالم بازنخواهد گشت و باید پروازهای خود را به نام پرواز آخر نامگذاری کنند.»

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پس از نظر رهبر جمهوری اسلامی، آیا نباید ایران میز مذاکره را ترک کند؟ گفت: «نه، به این شکل نیست؛ ایشان در عین حال فرمودند مذاکره‌کنندگان به مذاکره خود با رعایت خطوط قرمز ترسیم شده ادامه دهند، ولی به هیچ وجه زیر بار تهدید آمریکایی‌ها نروند.»

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از تیم مذاکره ایران خواست که در مذاکرات با گروه ۵+۱«خطوط قرمز و اصلی را به دقت رعایت کنند».

آقای خامنه‌ای اشاره‌ای به خط قرمزهای جدید احتمالی جمهوری اسلامی نکرد، اما وی ۱۶ تیرماه ۹۳ «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌‌‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه، ۲۲ فروردين، گفته بود که در تفاهم اتمی لوزان خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مباحث فنی پذيرفته شده است.

در هفته‌های گذشته مقامات نظامی ایران از بازرسیِ مراکز نظامی به عنوان خط قرمز نام برده و تاکید کرده‌اند که اجازه بازرسی از این مراکز را نخواهند داد.

با این حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی در سخنانی متفاوت ضمن رد نکردن احتمال بازرسی از مراکز نظامی ایران گفت که بازرسی‌های «احتمالی» بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای «مدیریت‌شده است».

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا، از به گفته این خبرگزاری، ۱۳ سوال مجری صداوسیمای ایران از آقای عراقچی درباره بازرسی احتمالی از اماکن نظامی ایران انتقاد و او را متهم کرده که می‌خواسته «به پاسخ دلخواهش برسد و یا اصلا حساسیت موضوعی که باید درباره آن مصاحبه می‌کرده رانمی‌دانسته» است.

XS
SM
MD
LG