لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

«موافقت ایران»‌ با تحصیل افغان ها در دو رشته دانشگاهی جدید


به گفته یکی از مقامات حکومت افغانستان، مسئولان ایرانی قول داده‌اند تا ضمن تمدید اقامت ۴۵۰ هزار تبعه افغان در ایران به مدت ۶ ماه،‌ شرایط تحصیل در دو رشته «هوا فضا» و «مهندسی معدن» را نیز برای افغان‌ها فراهم کنند.

محمد محقق، معاون دوم رئیس اجرایی حکومت افغانستان، که هفته گذشته در راس یک هیات دولتی به ایران سفرکرده بود،‌ پس از بازگشت به افغانستان در یک نشست خبری در کابل شرکت کرد و درباره دستاوردهای سفرش سخن گفت.

به گزارش بخش افغانِ رادیو اروپای آزاد، ‌رادیو آزادی، آقای محقق اعلام کرد که دولت ایران موافقت کرده تا تعدادی از محدودیت‌های اعمال شده بر افغان‌هایی که به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند، از بین برده شود.

بنا بر این گزارش،‌ محور اصلی صحبت‌های آقای محقق با مسئولان ایرانی، بیشتر در مورد افغان‌هایی بوده که اسناد اقامت آن‌ها تا ۱۵ آذرماه امسال به پایان رسیده است.

آقای محقق گفته است که مسئولان ایرانی قول داده‌اند تا مدارک اقامت ۴۵۰ هزار نفر از اتباع افغان که در ایران به سر می‌برند، برای مدت ۶ ماه تمدید شود.

در این نشست خبری،‌ معاون دوم رئیس اجرایی حکومت افغانستان،‌ درباره تحصیل دانشجویان افغان در برخی رشته‌ها که پیش از این ممنوع بوده است، ‌گفت: «امکان تحصیل برای افغان‌ها در برخی رشته‌های دانشگاهی مثل هوافضا و مهندسی معدن میسر نبود. در سفر به ایران، با وزیر علوم، ‌آقای فرهادی صحبت کردیم و ایشان قول دادند تا امکان تحصیل در این دو رشته هم برای افغان‌ها فراهم شود.»

از سوی دیگر، به گفته‌ آقای محقق، ‌از میان بیش از دو میلیون افغان مقیم در ایران،‌ یک میلیون نفر، مدارک قانونی اقامت ندارند و آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

او در این‌باره گفت: «حدود یک میلیون نفر مهاجر غیرقانونی افغان در ایران به سر می‌برند که فرزندان آن‌ها اجازه تحصیل ندارند. ما از رئیس جمهور ایران و وزرای مربوطه درخواست کردیم که فرزندان مهاجران غیرقانونی هم اجازه تحصیل در مدارس را پیدا کنند.»

اخراج گسترده افغان‌ها از ايران در سال‌های اخير و صدور بعضی از بخش‌نامه‌ها و قوانين تبعيض‌آميز عليه آنها موضوع بحث‌های دامنه‌داری در ايران بوده است.

حکومت افغانستان پيشتر هم از ايران خواسته بود پناهنده‌های افغان را به‌صورت اجباری از ايران بيرون نکند و برگشت مهاجران افغان به کشورشان به‌صورت داوطلبانه باشد.

XS
SM
MD
LG