لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

سپاه «موشک‌پرانی آزمایشی» در خلیج فارس را تکذیب کرد: «عملیات روانی»


ناو هواپیمابر ترومن
ناو هواپیمابر ترومن

پس از دو روز، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران ایران گزارش‌ها از «موشک‌پرانی آزمایشی» این نهاد در نزدیکی یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس را «دروغ» و «عملیات روانی» خوانده و گفت که سپاه پاسداران در «زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها» هیچ رزمایشی در این منطقه «نداشته است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رمضان شریف، مدیر روابط عمومی سپاه، روز پنج‌شنبه، ۱۰ دی‌ماه، ضمن تکذیب گزارش‌های منتشر شده در این باره افزود: «انتشار این گونه اخبار دروغ در شرایط جاری بیشتر یک عملیات روانی بوده و قابل تأمل است.»

وی اضافه کرد: «نیروی دریایی سپاه طی هفته اخیر و زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها رزمایشی در محدوده تنگه هرمز نداشته است که اقدام به شلیک موشک و راکت کرده باشد.»

آقای شریف تاکید کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش‌های خود «برای ارتقای آمادگی‌های لازم» را «طبق جدول برنامه‌های یگانی خود در زمان مقرر» اجرا می‌کند.

شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام نظامی ایالات متحده که نامش را فاش نکرد اعلام کرده بود که نیروی دریایی سپاه پاسداران هفته گذشته در ۱۵۰۰ یاردی (تقریبا ۱۴۰۰ متری) ناو هواپیمابر «ترومن» اقدام به «موشک‌پرانی آزمایشی» کرده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز روز ۸ دی‌ماه به نقل از کایل رینز، یکی از سخنگویان «فرماندهی مرکزی ایالات متحده»، اعلام کرد که «چند کشتی» سپاه پاسداران «در مجاورت» ناو جنگی آمریکا دست به پرتاب آزمایشی موشک‌های خود زده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این واقعه روز ۲۶ دسامبر، پنجم دی‌ماه، رخ داده و نیروهای سپاه پاسداران «پس از هشدار اولیه ۲۳ دقیقه‌ای» اقدام به شلیک این موشک‌ها کرده‌اند.

ناو هواپیمابر ترومن به همراه دو کشتی جنگی دیگر از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه گروه «حکومت اسلامی» از طریق تنگه هرمز در حال عزیمت به خلیج فارس بود که این واقعه رخ داده است.

آمریکا گفته است با وجود توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، به اقدامات خود برای ایجاد سپر دفاع ضد موشکی در منطقه پیرامون خلیج فارس ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر پس از توافق اتمی وین نیز سخنان تهدیدآمیز مقامات سپاه پاسداران علیه حضور نیروهای دریایی آمریکا در خلیج فارس ادامه یافته است.

از جمله علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، روز دوشنبه، ۷ دی، گفته بود که «آمریکا با تمام توان نظامی خود وارد خلیج فارس شده است اما این قایق‌های تندرو ایرانی هستند که بر آنها تحکم می‌کنند».

مقامات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پیش از این چندین بار خروج نیروهای آمریکایی از خلیج فارس را از برنامه‌های این نهاد اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG