لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۱

دیوان عالی ایران حکم اعدام به اتهام توهین به پیامبر اسلام را «تایید کرد»


بر اساس گزارش چند وب‌سایت حقوق بشری، دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام سینا دهقان، جوان ۲۱ ساله زندانی در اراک، را به اتهام «سب‌النبی»، توهین به پیامبر اسلام، تائید کرد.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از«یک منبع مطلع» خبر داد که دیوان عالی کشور اوایل بهمن‌ماه ۹۵ حکم اعدام سینا دهقان را که در شعبه اول دادگاه کیفری اراک صادر شده بود، «عینا» تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، سینا دهقان «در هیچ یک از مراحل بازجویی، بازپرسی و دادگاه دسترسی به وکیل انتخابی نداشته» و وکیل تسخیری که از طرف دادگاه انتخاب شده بود نیز «به خوبی از او دفاع نکرده و درباره اطلاع‌رسانی نسبت به وضعیت موکلش نیز کوتاهی کرده است».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پیش از این برخی وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که خانواده سینا دهقان توان مالی لازم برای پرداخت هزینه وکالت را نداشته‌اند و به همین دلیل او به وکیل تسخیری متوسل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، سینا دهقان به اتهام «سب‌النبی» از طریق راه‌اندازی یک کمپین در شبکه «لاین» و نوشتن مطالبی روی این شبکه اجتماعی، به اعدام محکوم شده است.

آقای دهقان که در زمان بازداشت تنها ۱۹ سال داشت در مهرماه سال ۹۴ و تنها چهار روز پیش از پایان دوران خدمت سربازی‌اش، توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در پادگان محل خدمت خود در اراک بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

خانواده آقای دهقان در تهران ساکن هستند و باید برای ملاقات او هر هفته به اراک سفر کنند.

به گفته وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، این زندانی عقیدتی در بند زندانیان «مواد مخدر، قتل و قاچاق» زندانی است و «مدتی پیش هم‌بندی‌های او گونه‌اش را شکسته بودند».

آن طور که در این گزارش آمده است، او در زمان بازداشت و بازرسی از منزلش بارها اظهار کرده که «اشتباه کرده است و توبه می‌کند» و ماموران به او وعده داده بودند که در صورت پذیرفتن اتهامات و نوشتن توبه‌نامه آزاد خواهد شد و او نیز «هر چه آنان خواسته‌اند امضا کرده» است.

با این حال او پس از محاکمه در شعبه یک دادگاه کیفری اراک، به اتهام «سب‌النبی» به اعدام و به اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۶ ماه زندان محکوم شد.

محمد نوری، دیگر متهم این پرونده که ساکن اراک است، به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شده، اما هنوز درباره وضعیت نهایی این حکم گزارشی منتشر نشده است.

سحر الیاسی، متهم سوم این پرونده، به اتهام «توهین به مقدسات» به سه سال زندان و به اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۶ ماه زندان محکوم شد.

صدور حکم اعدام به اتهام «سب‌النبی» پیشتر هم در ایران سابقه داشته است.

سهیل عربی، شهروند اهل تهران، شهریورماه سال ۹۳ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، به اتهام «سب‌النبی و توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شد و این حکم در آذرماه همان سال به تأیید دیوان عالی کشور نیز رسید.

اما در نهایت، شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور در ایران، تیرماه سال ۱۳۹۴ حکم اعدام سهیل عربی را «نقض» کرده و درخواست اعاده دادرسی او را پذیرفت.

XS
SM
MD
LG