لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۳

نماینده مجلس: نوجوانان زیادی در نوبت اعزام به سوریه و عراق هستند


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که «دست‌کم بیش از یک میلیون نفر» در ایران در نوبت اعزام به سوریه و عراق هستند که «تعداد قابل ملاحظه و بسیار زیادی» از آنها را «جوانان و نوجوانان کم سن و سال» تشکیل می‌دهد.

به گزارش روز شنبه، ۲۰ آذر، خبرگزاری میزان٬ ابوالفضل حسن‌بیکی افزود که این افراد تنها در انتظار صدور «حکم جهاد» از سوی رهبر جمهوری اسلامی هستند.

به گفته وی، «اشتیاق و میل جوانان و حتی نوجوانان» برای حضور در مناطق جنگی سوریه و عراق «بسیار زیاد» شده و به دلیل ثبت‌نام «افراد زیاد»٬ «فشارهای زیادی برای اعزام وجود دارد.»

مشاور سابق رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح به صراحت گفته است که در میان «داوطلبان» اعزام به سوریه و عراق، «تعداد قابل ملاحظه و بسیار زیادی از جوانان و نوجوانان کم سن و سال» وجود دارد.

حسن‌بیکی اضافه کرد که علی خامنه‌ای در این زمینه از نظر فقهی دستور داده «افراد بالغ و دارای سن بالا در جبهه سوریه و عراق مشارکت داشته باشند.»

به گفته نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ در حال حاضر «همچون» زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق٬ «تصمیم بر این شده که فرزندان شهدای مدافع حرم اولویتی برای حضور در جبهه‌ها نداشته باشند و در کشور بمانند و بیشتر به خانواده خود شهید رسیدگی کنند.»

وی با وجود بیان این آمار٬ همچون سایر مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شده که جمهوری اسلامی در سوریه و عراق دارای دو ماموریت «فعالیت‌های مستشاری» و «اقدامات آموزشی» است و دولت‌های سوریه و عراق نیز «در همین حد از جمهوری اسلامی ایران تقاضای کمک دارند.»

با این حال آقای حسن‌بیکی توضیح نداده است که این تعداد «جوان و نوجوان» که به نظر می‌رسد دارای تجربه مستشاری و آموزشی نیستند٬ به چه دلیلی به حضور در سوریه و عراق تمایل دارند.

در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز٬ شمار زیادی از نیروهای رزمنده ایرانی در جبهه‌ها را نوجوانان کم سن و سال تشکیل می‌دادند.

شناخته‌شده‌ترین آنها حسین فهمیده٬ نوجوان ۱۳ ساله‌ای بود که، بنا بر روایات رسمی، در روز هشتم آبان‌ماه سال ۵۹ با بستن نارنجک به خود٬ به تانک‌های عراقی حمله کرد و تکه‌تکه شد.

به دنبال مرگ فهمیده٬ هشتم آبان به عنوان «روز بسیج دانش‌آموزی» نام‌گذاری شد و سازمانی به همین نام زیر نظر بسیج مستضعفین تشکیل‌ شد.

این سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش در بسیاری از مدارس اقدام به تشکیل واحدهای مقاومت بسیج کرده و از میان نوجوان عضوگیری می‌کند.

در این دوران٬ بیش از ۵۵۰ هزار دانش‌آموز بارها به جبهه‌ها اعزام و تعداد بسیاری از آنها کشته٬ معلول٬ اسیر یا مفقود شدند.

محمدرضا نقدی٬ رئیس پیشین سازمان بسیج، بارها با پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی حقوق کودک مخالفت کرده و گفته بود که «اصلاً امکان‌پذیر نیست ما میلیون‌ها جوان را که آماده هستند و برای دفاع از کشورشان سازمان‌دهی شده‌اند، بخواهیم اسلحه‌های‌شان را زمین بگذارند و آموزش‌ها را کنار بگذارند و بروند خانه‌های‌شان بنشینند. این ‌یک عقب‌گرد است و بسیجیان ما هیچ‌گاه عقب‌گرد نمی‌کنند.»

علی فضلی، جانشین نقدی نیز با بیان این که ما «با عضویت در این کنوانسیون زورمان را داده‌ایم و به‌ جای آن التماس می‌کنیم»٬ گفته بود که جمهوری اسلامی در جنگ هشت ساله با عراق «۳۶ هزار شهید دانش‌آموز» داده است.

XS
SM
MD
LG