لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۱

بشار اسد: گام بزرگی به سوی پایان جنگ برداشته شد


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، گفت که با پیشروی های اخیر ارتش این کشور در شهر حلب «گام بزرگی» برای پایان دادن جنگ داخلی پنج ساله این کشور برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری های فرانسه و رویترز، بشار اسد، شهر حلب را «آخرین امید» مخالفان مسلح خود و حامیان آنها پس از شکست در جبهه های جنگ در دمشق و حمص دانست.

رئیس جمهوری سوریه این سخنان را در مصاحبه با روزنامه «الوطن» عنوان کرده که قرار است روز پنجشنبه ۱۸ آذر به طور کامل منتشر شود.

بشار اسد در این مصاحبه همچنین گفت که «تصمیم به آزادی تمام سوریه اتخاذ شده و حلب بخشی از آن است.»

با این همه، وی اشاره کرد که پیشروی های اخیر در حلب به معنای پایان جنگ در سوریه نیست و در ضمن با برقراری آتش بس در این شهر مخالفت کرد.

پیشتر مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز چهارشنبه خواستار برقراری آتش‌بس فوری در حلب و تخلیه غیرنظامیان و مجروحان از این شهر شده اما هیچ اشاره ای به آمادگی برای خروج از حلب نکرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ها، دست کم ۱۰۰ هزار تن در مناطق تحت کنترل گروه‌های مخالف اسد گرفتار شده اند و دسترسی به بیمارستان، دارو و غذا ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی انتشار گزارش هایی درباره مذاکرات آمریکا و روسیه برای تسلیم شورشیان و خروج آنها از شرق حلب، یک مقام شورشیان در شرق این شهر اعلام کرده بود که آنها تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک حلب نیستند.

دمشق و مسکو پیش از این خواستار خروج مخالفان از شرق حلب شده بودند.

به نوشته رویترز، درخواست مخالفان اسد برای برقراری آتش بس پس از آن اعلام شد که دیدبان حقوق بشر سوریه بامداد روز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه موفق شدند تمامی شهر قدیم حلب را از تصرف مخالفان خارج کنند.

نیروهای دولتی سوریه از حمایت روسیه و ایران برخوردار هستند. حمایت نظامی این دو کشور از دمشق انتقاد شماری از کشورهای منطقه و غرب را به همراه داشته است. در این میان، تهران می گوید تنها در زمینه اعزام مستشار با سوریه همکاری دارد.

به گزارش رویترز، تصرف شهر قدیم حلب، بزرگترین پیروزی نیروهای دولتی سوریه در پنج سال گذشته بوده است.

در این ارتباط، علی حیدر، وزیر بازسازی سوریه، پیشروی نیروهای دولتی این کشور در شرق حلب را یک «پیروزی استراتژیک» توصیف کرد که به توصیف او از «دخالت خارجی» در سوریه جلوگیری خواهد کرد.

حلب از حدود چهار سال پیش به دو بخش غربی و شرقی تقسیم ‌شده بود که بخش غربی آن در کنترل نیروهای حامی دولت بشار اسد است و بخش شرقی آن در تصرف مخالفان قرار دارد.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، شورشیان که برای پنج سال بخش مهمی از شرق حلب را در کنترل داشتند، اکنون طی دو هفته گذشته ۷۰ درصد مناطق تحت کنترل خود را از دست داده اند.

در این میان، تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که نیروهای شورشی در سه منطقه در داخل شهر قدیم حلب دچار «فروپاشی» شده اند.

ارتش سوریه نیز مدعی شده که توانسته است مناطق اطراف فرودگاه حلب را به طور کامل از مخالفان بازپس بگیرد. با این حال، منابع مستقل قادر به تایید این گزارش‌ها نیستند.

XS
SM
MD
LG