لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۰

سازمان ملل: پیش از آنکه شرق حلب به گورستان تبدیل شود کاری بکنید


این عکس یکی از تصاویری‌ست که «مرکز رسانه‌ای حلب» به تازگی آن‌ها را منتشر کرده و خبرگزاری‌ها نیز بازنشر داده‌اند
این عکس یکی از تصاویری‌ست که «مرکز رسانه‌ای حلب» به تازگی آن‌ها را منتشر کرده و خبرگزاری‌ها نیز بازنشر داده‌اند

رئیس امور انسان‌دوستانه ملل متحد در آستانه جلسه اضطراری دیگری در ارتباط با سوریه، گفته «به خاطر انسانیت، از همه طرف‌ها درخواست می‌کنیم، از نفوذ خودشان استفاده کنند، هر کاری‌ می‌شود انجام دهند، تا از غیرنظامیان در شرق حلب حفاظت شود؛ پیش از آنکه این منطقه به یک گورستان عظیم تبدیل شود».

اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای چندمین بار طی سال‌های گذشته در نشستی اضطراری گرد هم آمدند، تا در مورد بحران شدید حلب گفت‌وگو کنند. جلسه‌ای که مشخص نیست تاثیر آن بر جنگ داخلی سوریه چه خواهد بود.

جلسه تازه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه برگزار شده‌است. ژان مارک ارو، وزیر خارجه آن کشور، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفته بود «بیش از هر زمان دیگری وقت آن رسیده تا روش‌هایی برای توقف خشونت‌ها در حلب و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم این شهر به کار گرفته شود».

فرانسه از شماری از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند و قرار است به زودی میزبان شماری از کشورهای مخالف اسد، از جمله ایالات متحده، عربستان و ترکیه نیز باشد.

همزمان ارتش سوریه، با کمک متحدان اصلی خود، حملات هوایی روسیه و شبه‌نظامیان سازمان‌یافته از سوی ایران، دست به پیشروی‌هایی عمده در شرق حلب، مناطق تحت کنترل شورشیان، زده‌است. رویترز به تازگی به نقل از شماری از شورشیان در شرق حلب گفته آن‌ها از مقاومت و نبردها علیه پیشروی‌های ارتش دست برنخواهند داشت.

در این میان اما وضع غیرنظامیان به‌طور مشخصی نگرانی سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر را بر انگیخته‌است: غیرنظامیانی که در میانه نبردها گیر افتاده‌اند. از یک سو گزارش‌هایی در مورد جلوگیری از خروج شماری از آن‌ها به‌وسیله شورشیان منتشر شده، از سوی دیگر گزارش‌هایی در مورد هراس شماری دیگر از اینکه به دست نیروهای اسد و حامیان او بیفتند.

بنا بر گزارش‌ها نزدیک به ۲۰ هزار نفر از غیرنظامیان موفق شده‌اند طی روزهای گذشته از مناطق شرقی حلب بگریزند. اما این رقم کم‌تر از ده درصد از کسانی‌ست که در این منطقه حضور دارند. استفان اوبرین می‌گوید هنوز نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر دیگر در منطقه گرفتار هستند.

افزون بر نبردها، بمباران فله‌ای و حملات موشکی، مناطق شرقی حلب در محاصره دولت نیز قرار دارد و مردم مدت‌هاست با کمبود نیازهای اساسی مانند خوراک و آب آشامیدنی روبه‌رو هستند.

«برنامه جهانی غذا» دهم آذر ماه گفته، غیرنظامیان در شرق حلب - شهری که زمانی مرکز اقتصادی سوریه بود- در وضعیت فاجعه‌باری از نظر دسترسی به آب، خوراک، سوخت و دارو قرار دارند.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، غیرنظامیان «آرام آرام به قعر دوزخ فرو می‌ریزند».

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یکی از کنشگران در «مرکز رسانه‌ای حلب» می‌گوید از روز شنبه به این‌سو، نزدیک به ۶۰۰ نفر در مناطق شرقی حلب جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در جریان حملات توپخانه‌ای در روز چهارشنبه ۲۶ غیرنظامی، از جمله هفت کودک در منطقه «جب القبه» کشته شده‌اند. همزمان دست‌کم هشت غیرنظامی، از جمله دو کودک نیز در جریان حملات شورشیان به مناطق تحت کنترل دولت، جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG