لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۷

مقامات سوریه: حمله جنگنده‌های اسرائیل به مناطقی در دمشق


عکسی آرشیوی از یک جت جنگی اسرائیل
عکسی آرشیوی از یک جت جنگی اسرائیل

دولت سوریه روز چهارشنبه دهم آذر تایید کرد که جنگنده‌های اسرائیلی یک بار دیگر به این کشور حمله کرده‌اند.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، به نقل از «یک مقام ارشد نظامی» این کشور می‌گوید، بمب افکن‌های اسرائیلی اوایل بامداد چهارشنبه موشک‌هایی را به سوی نقاطی در ریف غربی دمشق شلیک کردند.

این مقام نظامی افزوده است که حمله هوایی اسرائیلی از آسمان لبنان و بدون آنکه جنگنده‌های «متجاوز» وارد حریم سوریه شوند، به سوی منطقه الصبوره صورت گرفت و «آسیب جانی نداشت».

«مقام ارشد نظامی سوریه» که خبرگزاری سانا نام او را نبرده است، همچنین گفته است، حمله هوایی تازه اسرائیل «تلاشی برای انحراف افکار عمومی از موفقیت‌های ارتش سوریه و روحیه دادن به شکل‌های تروریستی بوده است».

ارتش سوریه که از حمایت‌های گسترده هوایی روسیه، و نیز یاری‌های های ایران و حضور میدانی شبه نظامیان حزب الله در جنگ برخوردار است، در روزهای گذشته به پیروزی‌های مهمی، بویژه در منطقه حلب، نائل شده و از پایان جنگ شش ساله سخن می‌گوید.

خبرگزاری دولتی سوریه در خصوص اهدافِ مورد حمله اسرائیل جزییاتی اعلام نکرده است.

اما رسانه‌های عربی گزارش داده بودند، جنگنده‌های اسرائیلی به کاروان حامل جنگ افزار برای حزب الله که به یک پایگاه نظامی سوریه در حومه دمشق رسیده بود، حمله موشکی کردند.

دنی دنون سفیر اسرائیل در سازمان ملل هفته گذشته ایران را دوباره متهم کرده بود که جنگ افزار برای حزب الله از طریق سوریه ارسال می‌کند؛ امری که هیات نمایندگی ایران آن را تکذیب کرد.

رسانه‌های عربی الجزیره و العربیه گفته بودند، کاروانی که جنگنده‌های اسرائیلی بامداد چهارشنبه به آن حمله کردند، در راه انتقال جنگ افزار تازه رسیده برای حزب الله از شاهراه دمشق به سوی بیروت بود.

شبکه‌های اجتماعی همسو با حکومت سوریه نیز خبر داده بودند، در ساعت یک و پانزده دقیقه بامداد چهارشنبه صدای چهار انفجار سنگین در سراسر دمشق به گوش رسید.

وبسایت روزنامه الرای الیوم نیز نوشته است، دو حمله انجام شد که در حمله نخست، انبار سلاح تیپ ۳۸ از لشگر چهارم ارتش سوریه هدف واقع شد، و در حمله دوم، شماری خودرو در نزدیکی شاهراه میان دمشق به سوی بیروت با موشک‌هایی که به آن اصابت کرد، منفجر گردید.

لشگر چهارم سوریه تحت فرماندهی سرلشگر ماهر اسد یکی از برداران بشار اسد است که حمایت از کاخ ریاست جمهوری و حومه دمشق در حوزه اختیارات این لشگر است.

ارتش اسرائیل به رسانه‌های این کشور گفته است، «به این اخبار واکنش نشان نمی‌دهیم». همچنین حزب الله لبنان در مورد چنین حمله‌ای هنوز سکوت کرده است.

مقامات ارشد اسرائیل پیش‌تر گفته بودند، انتقال جنگ افزار برای حزب الله را «تحمل» نخواهند کرد.

دفاع ضد هوایی سوریه در برابر تمامی حملات هوایی منتسب به جنگنده‌های اسرائیلی عملا سکوت کرده است.

اما روسیه به تازگی سامانه‌های دفاع هوایی اس ۳۰۰ را در سوریه مستقر کرد، که اسرائیل از آن ابراز ناخشنودی کرد.

نخست وزیر اسرائیل در یکسال اخیر چهار بار با سفر به مسکو و نیز در شش مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای «هماهنگی» در مورد عملیات اسرائیل «در ارتباط با سوریه» گفت‌و‌گو کرده بود.

«هماهنگی‌های اسرائیل و روسیه» در خصوص سوریه یکی از موضوع‌های مطرح در سفر چند هفته پیش دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه به اسرائیل نیز بود.

در طول جنگ داخلی شش ساله سوریه، اسرائیل چند بار دیگر نیز به سوریه حمله کرد؛ در اکثر این موارد گفته شد که جنگ افزارهای ارسالی از سوی ایران برای حزب الله لبنان که به سوریه رسیده بود، هدف واقع شده است.

اما نیروی هوایی اسرائیل یکشنبه هفتم آذر تایید کرد که در آن روز دو بار به سوی یک محل آموزش نیروهای وابسته به داعش در منطقه سوری جولان حمله کرد و چهار داعشی را از تشکل «جیش خالد بن الولید» از پای درآورد زیرا این تشکل «به سوی نیروهای اسرائیلی» در این سوی مرز خمپاره اندازی کرده بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوشنبه هشتم آذر در نشست حزب حاکم لیکود گفت، اسرائیل «تعرض و تحریک» از سوریه، لبنان یا هر نقطه دیگر را «تحمل نمی‌کند و واکنش سریع و قاطع نشان می‌دهد».

XS
SM
MD
LG