لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

نخست‌وزیر بریتانیا: باید بر روسیه برای تغییر رفتارش فشار وارد کرد


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید باید بر مسکو، برای اعمال نفوذ بر دولت مرکزی سوریه و خاتمه دادن به بمباران غیرنظامیان در سوریه فشار وارد آورد. او در عین حال از لزوم رویارویی با آنچه «افزایش ابراز وجود روسیه» توصیف کرده، سخن گفته است.

خانم می، هشتم آذر ماه، در پی دیداری با همتای لهستانی خود، به‌آتا شیدلو، گفته «در مورد سوریه، لازم است مطمئن شویم تعاملات ما با رژیم [دمشق] این اطمینان را به وجود خواهد آورد که بمباران وحشتناک و عمدی غیرنظامیان بی‌گناه [در آن کشور] متوقف می‌شود».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

نخست‌وزیر بریتانیا افزوده است «فکر می‌کنم مهم است، ما به شکل بین‌المللی بر روسیه فشار وارد آوریم تا درک کند، رفتارش در سوریه، در پیوند با بمباران‌های عمدی و حمایت از بمباران غیرنظامیان بی‌گناه، غیرقابل قبول است».

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران، که به موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مربوط می‌شد، گفت «باید متوجه این موضوع شویم که ابراز وجود روسیه رو به افزایش است و من فکر می‌کنم لازم است با یکدیگر همکاری کنیم تا با این مسئله روبه‌رو شویم».

ترامپ، در جریان کارزار انتخاباتی خود، در رقابت با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، در چند مورد از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ستایش کرده بود. او در عین حال از همکاری احتمالی با مسکو در جریان نبرد با «داعش» در سوریه سخن گفته و در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود نابودی افراطیون، بر برکناری بشار اسد از قدرت، برتری دارد.

این موضوع چندان موازی موضع دولت فعلی آمریکا و هم‌پیمانان غربی و عرب آن، که خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت، برای یافتن راه‌حل نهایی پایان دادن به جنگ داخلی سوریه هستند، نیست.

به همین دلیل به نظر می‌رسد بسیاری از خبرنگاران مایل به شنیدن موضع نخست‌وزیر بریتانیا بودند. لندن، به‌طور سنتی مهم‌ترین هم‌پیمان غربی آمریکا به شمار می‌رود و بین ایالات متحده و بریتانیا، روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی وجود دارد.

پیش از سخنان خانم می، مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، در گفت‌وگویی با رادیو بی‌بی‌سی ۴، این احتمال را مطرح کرده بود که گفته‌های ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی‌اش و سیاست او به عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا، تفاوت‌هایی داشته باشد. آقای فالون گفته بود «در عمل، همه‌ی دولت‌های آمریکا، در برابر روسیه ایستاده‌اند».

کنفرانس خبری مشترک ترزا می، در کنار نخست‌وزیر لهستان، در عین‌حال از آن نظر اهمیت دارد که ورشو نیز بارها در مورد گسترش نفوذ روسیه در مرزهای شرقی‌اش ابراز نگرانی کرده‌است.

دولت راست‌گرای لهستان، کشوری که از مهم‌ترین متحدان نظامی آمریکا در شرق و مرکز اروپا است، به سیاست‌هایی شدیدا ضد روسی شهره است. اما بین دولت‌های راست‌گرای فعلی در اروپا در پیوند با مسکو، تفاوت‌های مشخصی نیز به چشم می‌خورد. برای مثال دولت راست‌گرای مجارستان، که قرابت زیادی با دولت فعلی در لهستان دارد، از مخالفان روسیه به‌شمار نمی‌رود. ویکتور اروبان، نخست‌وزیر مجارستان، از جمله نخستین رهبران اروپایی بود که پیروزی ترامپ را تبریک گفت و با او تلفنی گفت‌وگو کرد.

XS
SM
MD
LG