لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

رهبران، شخصیت‌های سیاسی و مردم جهان چه واکنشی به پیروزی ترامپ نشان دادند؟


رهبران کشورهای جهان، روسای‌جمهوری و نخست‌وزیران، مقامات ارشد، سیاستمداران و مردم از اقشار و گروه‌های مختلف و حتی طالبان افغانستان به پیروزی تعجب برانگیز دونالد ترامپ به عنوان چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس خلاصه‌ای از سخنان و موضع‌گیری‌های رهبران و شخصیت‌های سیاسی در روز چهارشنبه ۱۹ آبان را مخابره کرده است:

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه:

«روسیه آمادگی و تمایل دارد تا روابط کامل خود را با آمریکا احیا کند. بگذارید تکرار کنم. نقطه عزیمت ما این است، که روند ساده‌ای نخواهد بود ولی ما آماده‌ایم هم سهم خود از فاصله موجود را بپیماییم و هم برای بازگرداندن روابط روسیه و آمریکا به مناسباتی فعال و رو به توسعه هر کاری که لازم است انجام دهیم».

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا:

«بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مناسبات قدیمی و ویژه‌ای دارند که بر اساس ارزش‌های آزادی، دمکراسی و اقتصاد آزاد بنا شده است. ما در زمینه‌های تجاری، امنیتی و دفاعی متحدان نزدیک و نیرومندی هستیم و خواهیم بود».

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن:

«شما نه تنها به عنوان یک رهبر اقتصادی موفق با استعدادهای فوق‌العاده در رشد اقتصادی آمریکا نقش مهمی ایفا کرده‌اید بلکه اکنون نیز به عنوان یک رهبر سیاسی قوی نشان دادید که در راهبری آمریکا مصمم هستید».

ماری لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه:

«به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری جدید آمریکا و مردم آن کشور تبریک می‌گویم. آزادی».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان:

«آمریکا و آلمان بر اساس ارزش‌هایی مثل آزادی، دمکراسی، احترام به حاکمیت قانون و حرمت انسان‌ها فارغ از تبار، رنگ پوست، مذهب، جنسیت، گرایش جنسی و دیدگاه‌های سیاسی با یکدیگر پیوند دارند. بر اساس این ارزش‌ها به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آینده آمریکا پیشنهاد همکاری نزدیک‌تر می‌دهم».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل:

«اطمینان دارم که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب آمریکا و من اتحاد منحصر به فرد بین دو کشور را تقویت کرده و آن را به مدارج عالی‌تری ارتقاء خواهیم داد».

کاردینال پیترو پارولین، مسئول سیاست خارجی واتیکان:

«همه باید برای تغییر شرایط فعلی جهان تلاش کنند که در حال حاضر دچار از هم‌ گسیختگی، جنگ و بحران‌های شدیدی است».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران:

«این انتخاب مردم آمریکاست. ولی فردی که به ریاست‌جمهوری آمریکا می‌رسد باید درک درستی از واقعیت‌های جهان و منطقه ما داشته باشد و با واقع‌گرایی با آن برخورد کند. آمریکا توافق هسته‌ای را به عنوان یک تعهد بین‌المللی چند جانبه پذیرفته و موظف است مفاد آن را اجرا کند».

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران:

«نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود».

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق:

«ما امیدواریم کمک‌های آمریکا و جهان برای مبارزه با تروریسم که نه فقط برای عراق بلکه تهدیدی برای کل جهان است ادامه یابد».

خاوله موسی، خانمی باحجاب از مقامات محلی بغداد:

«با توجه به اطهارنظرهای (ترامپ) در مورد مسلمانان مسلما هیچ کس چنین افکاری را نمی‌پذیرد و من شخصا با هر کسی که چنین افکاری دارد و مبلغ اختلاف و دشمنی بین ادیان است مخالفم».

اندرو ویور، دانشمند کانادایی محیط زیست و عضو پارلمان ایالتی بریتیش کلمبیا:

«و به این ترتیب نفوذ آمریکا بر امور بین‌المللی پایان می‌یابد. آمريکا، شانس با تو یاری کند چون به آن نیاز داری».

طالبان افغانستان در پیامی درباره دونالد ترامپ:

«او باید تمامی نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و مثل دولت‌های قبلی از ژنرال‌های شکست خورده ستایش نکند. و باید از خسارت بیشتر به اعتبار، اقتصاد و نیروهای مسلح آمریکا در این جنگ پرهیز کند».

وصام زرقه، معلم زبان انگلیسی در بخش محاصره شده شهر حلب سوریه:

«آمریکا قبلا وعده‌های زیادی به ما داده که همه تو خالی بودند. حداقل ترامپ هیچ وعده‌ای نمی‌دهد. حداقل اکنون کمتر به کمک‌های آمریکا که هیچگاه از راه نرسید متکی خواهیم بود».

شیرین ملکی، ساکن تهران:

«نظر (ترامپ) در مورد توافق هسته‌ای کاملا روشن بود. خیلی تندروانه و خیلی بدبینانه است. هیلاری کلینتون این طور فکر نمی‌کرد. هر چند ایران و آمریکا مناسبات سیاسی ندارند ولی به نظرم انتخاب ترامپ روی توافق هسته‌ای تاثیر منفی خواهد داشت».

اوریل ایگلسیاس گارسیا، راننده تاکسی کوبایی:

«اگر او پیشرفت محدود در مناسبات ما با آمریکا را معکوس کند به ضرر ما خواهد بود. صنعت توریسم در کوبا ضعیف می‌شود. اگر دونالد ترامپ همه چیز را به وضعیت سابق برگرداند برای ما واقعا بد خواهد شد».

رالف یونک، ساکن برلین:

«من نگران وقوع حوادث بدی برای اروپا و کل جهان هستم چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه پیامدهای بحران. او مسائلی را مطرح کرده که به شدت نگران‌کننده‌اند».

کمال جاجا، ساکن یکی از محلات حومه پاریس:

«امروزه در جهان جنگ‌هایی ادامه دارد و ایالات متحده آمریکا در این جنگ‌ها بی‌تقصیر نیست. شاید ترامپ در نهایت بیشتر از اینکه مشکل بیافریند راه حل ارائه دهد. نمی‌دانم».

سرکو اوسویرک، شهردار شهر زادگاه ملانیا ترامپ در اسلوونی:

«خانم ملانیا ترامپ، بانوی اول اهل شهر سونیچا است و در طول کارزار انتخاباتی ما اهالی شهر سونیچا از او و نامزدی دونالد ترامپ حمایت می‌کردیم و از نتیجه انتخابات خوشحالیم».

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه:

«مسائل مهم امروز صلح، مبارزه با تروریسم، وضعیت خاورمیانه، روابط اقتصادی و حفاظت از کره زمین است. تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا از خود این کشور فراتر می‌رود».

XS
SM
MD
LG