لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

واکنش‌ها به پیروزی ترامپ در ایران: آمریکا «موظف به اجرای برجام خواهد بود»


در نخستین واکنش رسمی یک مقام جمهوری اسلامی به پیروزی دونالد ترامپ، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۹ آبان‌ماه، به آقای ترامپ گوشزد کرد که آمریکا «موظف به اجرای برجام خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وزیر خارجه ایران در نشست مشترک خبری خود با همتای رومانیایی‌اش، لازار کومانسکو، در بخارست گفت: «رسم ما این است که در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم. با توجه به این که ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند، مهم آن است که رئیس جمهوری آینده آمریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبه برجام است و ما یقین داریم که جامعه بین‌المللی نیز این توقع را از ایالت متحده آمریکا خواهد داشت.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دونالد ترامپ پیش از این توافق اتمی با ایران‌ را یکی از «بدترین توافق»هایی خوانده است که در سرتاسر عمر خود دیده و بارها به همین دلیل به باراک اوباما تاخته است.

آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی‌اش با انتقاد از پس دادن پول‌های بلوکه‌ شده ایران گفته بود که سیاست خارجی باراک اوباما و هیلاری کلینتون باعث ظهور داعش، بی‌ثباتی خاورمیانه و تبدیل شدن ایران به قدرتی منطقه‌ای شده است.

او همچنین وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات قرارداد اتمی با ایران را پاره کند.

در همین باره حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز روز چهارشنبه سخنانی داشت که می‌تواند نشان از نگرانی جمهوری اسلامی از برخورد ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا با برجام باشد.

لینک مستقیم

آقای روحانی تاکید کرد که «هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت، بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست».

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که «نتیجه انتخابات آمریکا اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد».

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه اظهار داشت که آن چه بیشتر اهمیت دارد عملکرد دولت آینده آمریکا است، نه تبلیغات انتخاباتی.

آقای قاسمی سیاست‌های آمریکا را باعث «تشدید خشونت» و «افراطگرایی» در خاورمیانه دانست و با اشاره به این که ایران در خط مقدم مبارزه با گروه‌های «ترویستی» و از جمله داعش است، بر «لزوم بازنگری و بازاندیشی جدی در سیاست منطقه‌ای آمریکا» تاکید کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز روز چهارشنبه به پیروزی دونالد ترامپ واکنش نشان داده و چنین گفت: «اصولا مشی مستقل و رفتار هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی کشورهای منطقه در هیچ مقطع زمانی متاثر از تغییر حاکمیت در دیگر کشورها نبوده» است.

اما نکته مورد اشاره محمدجواد ظریف را روز چهارشنبه یک مقام ارشد فرانسوی نیز به شکلی دیگر به دونالد ترامپ گوشزد کرده بود.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، اظهار داشت که پاریس باید سر چند مسئله از جمله بحران سوریه، توافق هسته‌ای با ایران و تغییرات اقلیمی تکلیف خود را با واشینگتن روشن کند.

وزیر خارجه فرانسه دو کشور آمریکا و فرانسه را متحد یکدیگر دانست و گفت برای برای صلح و ثبات جهانی پاریس و واشینگتن باید با یکدیگر همکاری کنند.

ژان مارک ارو اظهار داشت که باید دانست که رئیس جمهور آینده ایالات متحده چه می‌خواهد بکند.

XS
SM
MD
LG