لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

هشدار سناتورها به عراق: به خاطر ایران، رابطه با آمریکا را به خطر نیندازید


جو لیبرمن (راست) در کنار جان مک‌کین در سفارت آمریکا در بغداد
جو لیبرمن (راست) در کنار جان مک‌کین در سفارت آمریکا در بغداد
سه سناتور بانفوذ آمریکایی در سفر کوتاه خود به بغداد، پایتخت عراق، روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور، درباره ارسال کمک‌های نظامی از ایران به سوریه با استفاده از حریم هوایی عراق به مقامات این کشور هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو لیبرمن، جان مک‌کین، و لینزی گراهام، سه سناتور آمریکایی، به دولت نوری المالکی هشدار دادند که رابطه خود با ایالات متحده را در خطر تخریب روابط قرار ندهد.

جو لیبرمن، سناتور مستقل، در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت که مسئله اصلی این است که موضوعی چون عبور هواپیماهای ایران از آسمان عراق می‌تواند پیشبرد پیمان استراتژیک بین دو کشور آمریکا و عراق را «با مشکل روبه‌رو کند».

او همچنین اظهار امیدواری کرد که این مسئله هرچه سریع‌تر حل شود.

لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، هم که همراه با سناتور لیبرمن و سناتور مک‌کین به بغداد رفته بود در همین کنفرانس خبری با تاکید بر این که منطقه [خاورمیانه] «در شرف انفجار است» گفت دلیل آن که عراقی‌ها جلو ایران را نمی‌گیرند این است که «نمی‌دانند عاقبت این کار چگونه خواهد بود».

از سوی دیگر همزمان با هشدار سناتورهای آمریکایی، علی الموسوی، مشاور رسانه‌ای نوری المالکی،‌ نخست وزیر عراق، با تائید عبور هواپیماهای ایرانی از حریم هوایی عراق اعلام کرد که تهران به دولت المالکی تضمین داده است که این هواپیماها تنها حامل «مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه» به سوریه هستند.

به گفته آقای الموسوی، عراق این موضوع را «به‌دقت» زیر نظر دارد و تاکنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر عدم پای‌بندی ایران به قول و قرارش با دولت عراق یافت نشده است.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، دولت عراق همچنین از دولت آمریکا خواستار ارائه اسناد و مدارکی شده است که ثابت کند ایران با این هواپیماها سلاح و مهمات به سوریه ارسال می‌کند.

موضوع استفاده ایران از حریم هوایی عراق روز چهارشنبه گذشته در گزارش اختصاصی روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا منتشر شد.

نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که در تیرماه سال جاری ایران پس از سه ماه وقفه «ارسال تجهیزات نظامی به سوریه با استفاده از حریم هوایی عراق» را از سر گرفته است.

تامی ویتور،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، نیز با اشاره به همکاری‌های عراق در گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که آمریکا انتظار دارد عراق به عنوان یکی از اعضای جامعه جهانی و یکی از متحدان استراتژیک آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

این در حالی است که آسوشیتدپرس می‌گوید نیروی هوایی عراق جت جنگنده‌ای که بتواند از حریم هوایی این کشور محافظت کند در اختیار ندارد و «معلوم نیست که دولت این کشور چگونه می‌خواهد هواپیماهای ایرانی را کنترل کند».

دو مقام ارشد نظامی در وزارت دفاع آمریکا به این خبرگزاری گفته‌اند که «بهترین راه» برای دولت عراق فرود آوردن هواپیماهای ایران و بازرسی محموله آنهاست.

دولت جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی به گزارش روزنامه نیویورک تایمز و اظهارات مقامات آمریکایی نشان نداده، ولی در گذشته گزارش‌های مکرر مربوط به ارسال کمک نظامی به سوریه را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG