لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

«ارسال دوباره» پرونده بانی عرفان حلقه به دیوان عالی با اتهام فساد فی‌الارض


محمدعلی طاهری
محمدعلی طاهری

خواهر محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه»، خبر داد که «بازجوی» برادرش در جلسه «بازجویی» پس از «نقض» حکم اعدام، به آقای طاهری گفته که پرونده‌اش دوباره با اتهام «فساد فی‌الارض» برای «تایید حکم» به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

آذردخت طاهری روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت، در مصاحبه با وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفت که برادرش روز ۲۴ فروردین به شعبه سوم دادسرای اوین احضار و «بازجویی» شده است.

به گفته خانم طاهری، «بازجو» در این جلسه به آقای طاهری گفته است که «ایرادات اتهام فساد فی‌الارض او رفع» و پرونده «دوباره برای تایید حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شده است».

سعید خلیلی، وکیل محمدعلی طاهری، پیش از این خبر داده بود که حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور «نقض» و پرونده برای «رسیدگی مجدد» به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، شعبه صادرکننده رای اولیه، «ارجاع» شده ‌است.

در صورت اصرار دوباره دادگاه بر اتهام «فساد فی‌الارض» قاضی می تواند برای آقای طاهری دوباره حکم اعدام صادر کند.

خواهر محمدعلی طاهری همچنین خبر داد که «بازجوی» برادرش در جلسه «بازجویی» اتهام «عضویت در سازمان چریک‌های فدایی خلق» را نیز «مطرح» کرده است.

خانم طاهری ضمن رد این اتهام افزود که برادرش در زمان جنگ ایران و عراقدر «اسلحه‌سازی ارتش کمک می کرد» و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خاطراتش نام او را مطرح کرده است.

گفته‌های خانم طاهری درباره «مطرح» شدن اتهام «عضویت در سازمان چریک‌های فدایی خلق» در جلسه بازجویی در حالی است که بر اساس قوانین ایران «تفهیم اتهام» متهمان در جلسات بازپرسی و توسط بازپرس پرونده انجام می‌شود و بازجویان به لحاظ قانونی امکان «تفهیم اتهام» متهمان را ندارند.

محمدعلی طاهری که با راه‌اندازی مؤسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» در سال ۱۳۸۰ به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و سیمنتولوژی» پرداخته بود، در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای طاهری یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و پس از ۶۷ روز حبس در سلول انفرادی آزاد شده بود.

هواداران محمدعلی طاهری نیز در سال‌های اخیر چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و تعدادی از آنها نیز بازداشت و زندانی شده‌اند.

آقای طاهری در تیرماه سال ۹۳ در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران، نوشت که «بازجویان و بازپرس‌ها» او را با «اعمال فشار و شکنجه روانی» به «اعترافات ساختگی» وادار کردند.

او همچنین گفته بود که به علت «شکنجه‌های» وارد شده بر خود در دوران بازداشت، چهار بار اقدام به خودکشی و دو بار اعتصاب غذا کرده ‌است.

XS
SM
MD
LG