لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

کشتی آزاد نوجوانان جهان، یک طلا و شش برنز برای ایران


اولین رویداد مهم ورزش کشتی پس از پایان المپیک لندن، رقابت‌های نوجوانان جهان به میزبانی جمهوری آذربایجان است.

در پایان رقابت‌های کشتی آزاد، ایران با کسب یک مدال طلا و شش برنز به مقام سوم رسید. روسیه با اقتدار روی سکوی قهرمانی قرار گرفت و تیم میزبان که متشکل از کشتی‌گیران روسی بود، نایب قهرمان شد. اوکراین، ژاپن، گرجستان، ترکیه و آمریکا هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

سال ۲۰۰۸ که المپیک پکن برگزار شد، در مسابقات نوجوانان اروپا طغرل عسگروف از آذربایجان به مدال طلای ۴۶ کیلو رسید. او امسال در المپیک لندن طلا گرفت. خینچیگاشویلی از گرجستان هم که آن سال قهرمان ۵۴ کیلو شده بود، در لندن نایب قهرمان شد.

بر این اساس، مدال‌آوران امسال نوجوانان جهان نیز در المپیک برزیل، ۲۰ و ۲۱ ساله خواهند بود و می‌توانند عضوی از تیم‌ ملی کشور‌شان باشند.

در روز پایانی رقابت‌های امسال نوجوانان جهان، ایران با سرمربی‌گری مراد محمدی، کاپیتان پیشین تیم ملی، توسط صابر خانجانی در ۴۶ کیلوگرم، حسین روزبه در ۶۳ کیلو و علی‌اصغر اکبری در ۱۰۰ کیلو به مدال برنز دست یافت.

در روز نخست نیز علی محمدزاده در وزن ۵۰ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد تا تنها پسر طلایی ایران در این مسابقات لقب بگیرد.

سمیر یاوری، رضا مظفری و حسین شهبازی هم در اولین روز مسابقات صاحب گردن‌آویز برنز شده بودند. در ۴۲ کیلوگرم اما مرتضی فرزین‌فر در دیدار نخست مغلوب حریف قزاقستانی شد تا از دور رقابت‌ها کنار برود.

مرتضی قیاسی در ۵۴ کیلو مقابل حریف بلغارستانی به پیروزی رسید، اما به حریف هندی باخت. با توجه به حضور کشتی‌گیر هندوستانی در فینال، قیاسی که اهل لرستان است به گروه شانس مجدد رفت، اما مقابل ویلیامز از کانادا هم مغلوب شد تا حذف شود.

در ۷۶ کیلو علی موجرلو ابتدا الیسخان چیلایف از قزاقستان را مغلوب کرد. سپس مقابل روسلان کارچو از اوکراین شکست خورد. در گروه بازنده‌ها، به هندوستان باخت و از دور مسابقات کنار رفت. نتایج کشتی‌گیران مدال‌آور ایرانی هم در ادامه آمده است.

علی محمدزاده – طلا

پس از استراحت در دور نخست، یولداش بکوف از قرقیزستان و قهرمان سال ۲۰۱۲ آسیا را شکست داد. سپس با برتری کامل آندری واتسنکو از اوکراین را پشت سر گذاشت. در مرحله نیمه‌نهایی روبه‌روی گئورگی لیژاوا از گرجستان قرار گرفت و از کمند او نیز عبور کرد.

این کشتی‌گیر مازندرانی در فینال با روسلام ژوکایف از آذربایجان سرشاخ شد و ضمن برتری، روی سکوی نخست نوجوانان جهان ایستاد.

صابر خانجانی - برنز

پس از استراحت در دور نخست، مقابل واسیلی میخائیلوف از اوکراین در سه تایم و با نتیجه نزدیک ۲ بر ۲ مغلوب شد. با حضور کشتی‌گیر اوکراینی در فینال، خانجانی هم به گروه بازنده‌ها رفت.

این کشتی‌گیر مازندرانی ابتدا مهمت ارزینکارلی از ترکیه را مغلوب کرد و در دیدار رده‌بندی نیز ۸-۰ ایراکلی مکسیدزه از گرجستان را شکست داد.

حسین روزبه - برنز

پس از استراحت در دور نخست، مقابل ریترفورد از آمریکا مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار نهایی، او هم به گروه شانس مجدد رفت. ریترفورد تنها مدال طلای آمریکا را نصیب خود کرد.

روزبه هم کوباندیکوف از قرقیزستان را شکست داد و در دیدار رده بندی نیز ۷-۰ الیاس ژومای از قزاقستان را مغلوب کرد.

علی‌اصغر اکبری - برنز

نماینده فوق سنگین نوجوانان ایران پس از استراحت در دور نخست، مقابل دیوید کیچ از اسلواکی به پیروزی رسید. سپس پونامارینکو از اوکراین را مغلوب کرد اما در نیمه نهایی مقابل سعید گامیدوف از آذربایجان شکست خورد. اکبری در دیدار رده‌بندی بر نماینده بلغارستان چیره شد.

سمیر یاوری - برنز

پس از استراحت در دور نخست، از سد اردن باتار از مغولستان گذشت. سپس سراج‌الدین حسن‌اوف از ازبکستان را مغلوب کرد.

این کشتی‌گیر کرمانشاهی برای حضور در فینال به مصاف تایموراز گوریف اما شکست خورد. او در دیدار رده‌بندی، آوتانولی کیوتسادزه از گرجستان را شکست داد و به مدال برنز دست یافت.

رضا مظفری – برنز

پس از استراحت در دور نخست، نماینده قزاقستان را شکست داد اما در دور بعد مغلوب گورجیدزه از گرجستان شد. مظفری با راه یافتن کشتی‌گیر گرجستانی به فینال به گروه بازنده‌ها راه یافت. او در دیدار رده بندی، صبریف از بلغارستان را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.

حسین شهبازی - برنز

پس از استراحت در دور اول، ارن توران از ترکیه را برد. سپس اریک تیل از آلمان را شکست داد. این کشتی‌گیر تهرانی برای حضور در فینال به مصاف باگایف از آذربایجان رفت و مغلوب شد. اما در دیدار رده‌بندی از سد گئورگی وانچف (بلغارستان) گذشت تا مدال برنز دیگری را نصیب تیم ملی ایران کند.
XS
SM
MD
LG