لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

ناکامی کشتی فرنگی ایران مقابل مجارستان


سعید عبدولی در مسابقات یادگار امام در تهران
سعید عبدولی در مسابقات یادگار امام در تهران
ایران به دلیل میزبانی و کثرت نفرات شرکت‌کننده، در رده‌بندی امتیازی توانست عنوان قهرمانی جام بین‌المللی کشتی فرنگی یادگار امام را نصیب خود کند. اما در رده‌بندی انفرادی، مجارستان شگفتی‌ساز این دوره از مسابقات بود.

کارشناسان کشتی نتایج غیرمنتظره در این جام را تلنگری به‌موقع برای کشتی فرنگی ایران ارزیابی می‌کنند که حالا محمد بنا را پس از یک سال مجدداً به عنوان سرمربی در اختیار دارد. این تیم در سال جدید، دو رویداد معتبر قهرمانی جهان در ازبکستان و بازی‌های آسیایی را در کره جنوبی پیش رو خواهد داشت.

جام جایزه بزرگ یادگار امام نخستین تورنمنت بین‌المللی کشتی فرنگی در ایران بود که با قوانین جدید و در هشت وزن غیر المپیکی برگزار شد. در کلاس‌بندی جدید وزن‌های کشتی، هفت وزن سابق به هشت وزن افزایش یافته و تیم‌های مدعی حالا بخت کسب یک مدال بیشتر را در مسابقات جهانی و قاره‌ای را دارند. اما در المپیک، فقط شش وزن اعمال خواهد شد که وزن‌های ذیل هستند، منهای ۷۱ کیلو و ۸۰ کیلوگرم.

این مسابقات برخلاف اغلب دوره‌های پیشین که در قم برگزار شده و سطح فنی مطلوبی نداشت، این بار با کیفیت بالا و در حضور چهره‌های شاخص کشتی فرنگی جهان به انجام رسید. ۱۱۷ فرنگی‌کار از ۱۰ کشور در سالن بازسازی شده هفتم تیر تهران به روی تشک رفتند.

در رده‌بندی تیمی ایران با وجود ناکامی در پنج وزن، به خاطر تعدد نفرات و محاسبه بالاترین امتیاز کشتی‌گیر ایرانی در هر وزن، توانست ۷۴ امتیاز کسب کند و روی سکوی نخست بایستد. مجارستان که گرمابخش این تورنمنت بود با ۵۵ امتیاز دوم شد. جمهوری آذربایجان، ژاپن، گرجستان و سوئد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

سه مدال طلا نصیب مجارستان شد. جمهوری آذربایجان و سوئد نیز هر یک یک مدال طلا به خود اختصاص دادند. ایران هم به‌رغم میزبانی فقط سه طلا گرفت. طلای فوق سنگین در حالی نصیب نماینده سوئد شد که او چهار ماه قبل در مسابقات جهانی بوداپست با نتیجه هفت بر صفر به امیرعلی اکبری از ایران باخته بود، اما دوپینگ و محرومیت علی اکبری باعث شده دست ایران در تورنمنت داخلی هم از مدال طلای این وزن دور بماند.

نعمت چکانی در این وزن توانست آلکسیس رودریگز کوبایی را شکست دهد. رودریگز ۳۵ ساله آزادکار است و قهرمان سال ۱۹۹۸ جهان. او با پذیرش تابعیت جمهوری آذربایجان برای این تیم به روی تشک می‌رود.

قهرمانان اوزان مختلف هر یک پنج هزار دلار پاداش گرفتند. سعید عبدولی که برای مسابقات جهانی در ۷۱ و در المپیک در ۷۵ کیلو به روی تشک خواهد رفت، بازگشت خوبی به روی تشک داشت و قدرتمندانه طلا گرفت. او فینال را مقابل رافیک مانوکیان (ارمنستان) با نتیجه ۷-۰ به سود خود خاتمه داد.

در وزن جدید ۵۹ کیلو و در غیاب حمید سوریان، محسن حاجی‌پور توانست قهرمان سال ۲۰۱۳ جهان از کره شمالی را شکست دهد. طلای ۶۶ کیلو در غیاب امید نوروزی قهرمان المپیک لندن به نماینده آذربایجان رسید اما جای خالی طالب نعمت‌پور قهرمان ۸۴ کیلوگرم جهان که حالا باید در ۸۵ کیلو کشتی بگیرد احساس نشد و طلای این وزن در ایران ماند.

در ۹۸ کیلو و در غیاب قاسم رضایی قهرمان المپیک و بابک قربانی که در ندامتگاه به سر می‌برد، بالاژ کیس ۳۰ ساله قهرمان مسابقات جهانی ۲۰۰۹ جهان در دانمارک روی سکوی نخست ایستاد. سوریان، نوروزی، رضایی و نعمت پور قرار است در جام جهانی ۲۰۱۴ به میزبانی روسیه محک بخورند. رده بندی انفرادی رقابت‌های یادگار امام به شرح زیر است.

۵۹ کیلو: ۱- محسن حاجی پور (ایران) ۲- یون وون چول (کره شمالی) ۳- المان مختاروف (آذربایجان) و محمد نوربخش (ایران)

۶۶ کیلو: ۱- آزاد علی یف (آذربایجان) ۲- ماراد آبولادزه (گرجستان) ۳- رامین طاهری (ایران) و ری هاک وون (کره شمالی)

۷۱ کیلوگرم: ۱- تاماش لورینچ (مجارستان) ۲- برومند اصلان ۳- وحید بابایی جعفری و محمد کریمی (ایران)

۷۴ کیلو: ۱- سعید عبدولی (ایران) ۲- رافیک مانوکیان (ارمنستان) ۳- تاکاهیرو کاناکوبو (ژاپن) و روبرت روزن گرین (سوئد)

۸۰ کیلو: ۱- پیتر باسکی (مجارستان) ۲- مهدی هدایی (ایران) ۳- مهدی محمدی و یوسف قادریان (ایران)

۸۵ کیلو: ۱- مجتبی کریم فر (ایران) ۲- سامان عزیزی (ایران) ۳- داود اخباری (ایران) و ویکتور لورینچ (مجارستان)

۹۸ کیلو: ۱- بالاژ کیس (مجارستان) ۲- علی علیاری (ایران) ۳- داود عابدین زاده و مجید علیاری (ایران)

۱۳۰ کیلو: ۱- یوهان ماگنوس اورن (سوئد) ۲- بهنام مهدی زاده (ایران) ۳- امیر قاسمی منجزی (ایران) و بالینت لام (مجارستان)

فدراسیون کشتی در حاشیه این مسابقات از ایرج خورشیدفر، رحیم علی‌آبادی، محمد بنا و حمید سوریان قهرمانان کشتی فرنگی جهان و المپیک از نسل‌های مختلف تجلیل کرد. لوح یادبودی هم به فرزند مرحوم محمد پذیرایی اولین مدال آور کشتی فرنگی ایران در المپیک اهدا شد. فریدون بخشی‌نژاد داور بین‌المللی نیز بازنشسته شد و علیرضا حیدری نایب رئیس جدید فدراسیون در مراسمی از او تقدیر کرد.
XS
SM
MD
LG