لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

تاکید معاون ترامپ بر حمایت از اسرائیل و مقابله با ایران


معاون رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر پشتیبانی واشینگتن از امنیت اسرائیل و «مقابله با ایران» گفت که دولت دونالد ترامپ «با جدیت» انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را بررسی می کند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، این سخنان را روز یک‌شنبه، ششم فروردین، در برابر ۱۸ هزار نفر از حاضران در نشست ایپک بیان کرد.

کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، معروف به ایپک، لابی پرقدرت طرفدار اسرائیل در آمریکا است که روز ششم فروردین نشست سالانه خود را آغاز کرد.

مایک پنس به حاضران در ایپک گفت، دونالد ترامپ «مرد عمل» و «مردی است که حرفش را عملی می کند» و افزود: «پس از دوره ای طولانی، آمریکا یک رئیس جمهوری دارد که در کنار همپیمانانش می ایستد تا با دشمنان مشترک مقابله شود.»

معاون ترامپ افزود: «جهان به این امر آگاه است که آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده است.»

آقای پنس همچنین به حامیان اسرائیل «اطمینان» داد که امنیت این کشور برای آمریکا «یک اصل اساسی» است و تصمیمات و عملکرد آمریکا هرگز در راستای ایجاد خلل در امنیت اسرائیل نخواهد بود.

مایک پنس گفت، وقتی آمریکا می گوید خود را به امنیت اسرائیل متعهد می داند، این امر متضمن سیاستی قاطع در مقابله با ایران است.

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت، کشورش ایران را رصد می کند؛ و «اقدامات ایران در ضربه زدن به ثبات منطقه و ایجاد مخاطره برای امنیت اسرائیل، دیگر تحمل نمی شود».

مایک پنس گفت، دولت ترامپ هرگز نمی گذارد که ایران به قدرت هسته ای (نظامی) برسد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در راستای اطمینان دادن به اسرائیل این را نیز گفت که آمریکا با رویه پیشین سازمان ملل در انتقاد و نکوهش پی‌درپی اسرائیل مخالفت خواهد کرد و در برابر آن می ایستد.

آقای پنس تاکید کرد که دولت ترامپ «در جستجوی صلحی عادلانه» برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی است.

مایک پنس این وعده را نیز تکرار کرد که دولت ترامپ از اندیشه انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل، از شهر تل آویو به اورشلیم، عدول نکرده است.

آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی خود وعده انتقال سفارت به اورشلیم را بر اساس مصوبه ۲۰ سال پیش کنگره می داد، اما بعد از ورود به کاخ سفید این سخن را تکرار نکرده و این موضوع در دیدار چند هفته پیش نتانیاهو- ترامپ نیز مطرح نشد.

به نظر می رسد، حساسیت شدید فلسطینی ها و برخی هشدارهای رهبران کشورهای عربی همپیمان آمریکا در مورد عواقب انتقال سفارت، دولت آمریکا را در پیگیری وعده آقای ترامپ محتاط کرده بود.

همزمان، نتانیاهو از نهایی شدن انتصاب دیوید فریدمن به عنوان سفیر دولت ترامپ در اسرائیل استقبال کرد.

کنگره آمریکا در روزهای گذشته آقای فریدمن را با اکثریت ضعیفی به عنوان سفیر تایید کرد.

دیوید فریدمن که پیشتر حامی شهرک‌سازی و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم بوده، گفته است، فارغ از دیدگاههای شخصی اش، از این به بعد، مجری سیاست های واشینگتن خواهد بود.

XS
SM
MD
LG