لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

احمدی‌نژاد: ساخت مراکز هسته‌ای جدید، تقابل با اقدام شورای حکام نیست


نمایی هوایی از مرکز جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی قم
نمایی هوایی از مرکز جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی قم
محمود احمدی‌نژاد با اشاره به نهایی شدن مکان‌یابی پنج سایت هسته‌ای، گفته است که تصمیم ایران برای احداث سایت‌های جدید هسته‌ای در تقابل با اقدام شورای حکام نبوده است.

رئیس دولت دهم که در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، از آنچه «جوسازی رسانه‌ها درباره خبر ایجاد ۱۰ سایت جدید هسته‌ای» خوانده انتقاد کرده است و افزوده است که «تصمیمات ما مشخص است و امتحان آن سخت نیست و هر حرفی زده‌ایم، عمل کرده‌ایم.»

آقای احمدی‌نژاد گفته است که «اعلام این خبر برای تقابل با تصمیم شورای حکام نبود و از ماه‌ها قبل سازمان انرژی اتمی را مسئول کردیم که برای مکان‌یابی چندین سایت اقدام کند و حتی اخیراً درباره تأخیر در این کار از آنها سؤال کردیم که گفتند در حال مطالعه هستند.»

رئیس دولت دهم همچنین گفته است که مکان‌یابی پنج سایت هسته‌ای نهایی شده و پنج سایت دیگر هم در دست مطالعه هستند.

این اظهارات در حالی است که دولت جمهوری اسلامی بلافاصله پس از صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محکومیت برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد عملیات ساخت ۱۰ کارخانه غنی‌سازی اورانیوم را در دستور کار قرار خواهد داد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل به تازگی به دلیل پنهان‌کاری جمهوری اسلامی در فعالیت‌های هسته‌ای، قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا در محکومیت ایران صادر کرد.

تصمیم به احداث ۱۰ سایت جدید براى غنى سازى اورانیوم در حالى اعلام شد که ایران در حال حاضر تنها یک مرکز غنى سازى در حال فعالیت در نطنز دارد و به تازگی ساخت تأسیسات جدیدى نیز در نزدیکى قم پرده برداشته است که گفته می شود تنها ظرفیت نصب سه هزار سانتریفوژ را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز به فاصله چند روز از اعلام هیئت وزیران در مورد ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی جدید اعلام کرد که ایران برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های اتمی خود به ۲۰ مرکز غنی‌سازی نیاز دارد.

محمود احمدی‌نژاد در گفته‌های امروز خود همچنین بار دیگر تأکید کرده است که موضوع هسته‌ای ایران دو سال پیش حل شده است، اما «برخی از کشورها مایلند بحث‌هایی را ادامه دهند.»

«اقدامات نامعقول، عزم ایران را راسخ‌تر می‌کند»

در همین حال خبرگزاری‌های ایران روز چهارشنبه از ارسال نامه‌های جداگانه وزارت خارجه ایران به وزیران خارجه ۳۵ کشور عضو شورای حکام خبر داده است.

در نامه منوچهر متکی رأی اعضای شورای حکام علیه ایران اقدامی نامعقول توصیف شده و تأکید شده است این اقدام جمهوری اسلامی ایران را «در ادامه راه فعلی برای توسعه فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای راسخ‌تر می‌کند.»

آقای متکی در این نامه تصریح کرده است که «تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تأسیسات هسته‌ای و ادامه همکاری با آژانس برابر با تعهدات موافقت‌نامه جامع پادمان شاهدی براین مدعاست.»

وزیر خارجه ایران همچنین خواستار اقدام هماهنگ اعضای عدم تعهد علیه آنچه «زیاده‌خواهی برخی کشورها» خوانده، شده است.

پیشتر علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز هشدار داده بود که در مورد روابط با کشورهایی که در شورای حکام علیه ایران رأی داده‌اند، بازنگری خواهد شد.

از ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس تنها سه کشور مالزی، ونزوئلا و کوبا به قطعنامه این شورا علیه ایران، رأی مخالف داده بودند که مالزی نیز با احضار سفیر خود در آژانس، این رأی را «مطابق با رویه‌های دولت» خود ندانسته است.
XS
SM
MD
LG