لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

«زمان برای حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک وجود دارد»


ما چائو شو ، سخنگوی وزير امور خارجه چين
ما چائو شو ، سخنگوی وزير امور خارجه چين
سخنگوی وزير امور خارجه چين روز سه شنبه گفت که هنوز زمان برای حل بحران هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک وجود دارد. اين در حالی است که روز دوشنبه فرانسه از کشورهای اروپايی خواست تحريم ها را عليه ايران تشديد کنند.

ما چائو شو به خبرنگاران گفت مذاکرات و گفت و گو بهترين راه برای حل بحران هسته ای ايران است.

به گزاشر خبرگزاری فرانسه اين سخنگوی وزارت امور خارجه چين از تمامی طرفين خواست تا تلاش های ديپلماتيک خود را افزايش دهند.

پير للوش، وزير امور اروپايى فرانسه، روز دوشنبه ابراز اميدوارى كرد كه در صورت رد راه حل هاى ارائه شده براى حل برنامه هسته اى ايران، كشورهاى اروپايى با همكارى يكديگر تلاش كنند تا زمينه اعمال تحريم هاى بيشتر عليه تهران را فراهم نمايند.

وى گفت: «ما شش سال است كه در حال مذاكره هستيم، ولى تمام پيشنهادهاى غرب رد شده است. اكنون اگر ما بخواهيم منتظر پاسخ ايران بمانيم آنها دست به غنى سازى اورانيوم در سطح ۲۰ درصد خواهند زد.»

آقاى للوش چنين گزينه اى را گامى به سوى نظامى گرى دانست.

کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان، برنامه اتمی ایران را رصد کرده و از تهران خواسته اند تا به خواست بین المللی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم تن دهد.

این کشورها همچنین به ایران پیشنهاد داده اند که در قالب پیشنهاد مبادله سوخت اتمی، اورانیوم کم غنی شده خود را به خارج ارسال کند و در مقابل میله های سوخت اتمی برای راکتور تحقیقاتی تهران تحویل بگیرد.

ایران توقف غنی سازی اورانیوم را رد کرده و در باره مبادله سوخت اتمی گفته است که تنها در خاک خود حاضر به انجام این کار است.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون با سه دور تحریم های سازمان ملل بر سر برنامه اتمی اش روبرو شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به «انزوای ایران» گفته است که این کشور انتخاب روشنی بین ادامه انزوا یا انجام تعهدات بین المللی خود دارد.
XS
SM
MD
LG