لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

تلاش ایران برای رسیدن به توافق اتمی نهایی پیش از پایان شش ماه


عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران در حال گفت‌وگو با وندی شرمن، همتای آمریکایی خود در ژنو سوییس
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران در حال گفت‌وگو با وندی شرمن، همتای آمریکایی خود در ژنو سوییس
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و از اعضای ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، روز جمعه، اول فروردین، نسبت به موفقيت اين مذاکرات ابراز اميدواری کرده و از تلاش برای رسیدن به توافق نهایی پیش از مهلت شش ماهه خبر داد.
آقای عراقچی که در آخرين ماه از سال ۱۳۹۲ درباره به نتيجه رسيدن مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی ابراز بدبينی کرده بود، حالا می‌گويد که در این مورد «بسيار اميدوار» است.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، معاون وزارت امور خارجه ايران در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه جام جم، شبکه ماهواره‌ای تلويزيون حکومتی ايران، گفت که «در مذاکرات در مسير خوبی قرار گرفته‌ايم».

او همچنین بر «اراده» تيم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی برای دستيابی به توافق نهايی پيش از پايان مهلت شش ماهه توافق ژنو تاکيد کرد.
منابع خبری بين‌المللی و ديپلمات‌ها از عباس عراقچی به عنوان يکی از عوامل اصلی شکل‌گيری توافق ژنو در آذرماه سال ۱۳۹۲ و گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی نام می‌برند.
او در عين حال که گفته است «موضوعات در دستور کار سخت و به نتيجه‌ رسيدن و راه حل پيدا کردن درباره آنها زمان‌بر است»، از «وجود اراده مثبت در هر دو طرف» مذاکرات خبر داده و گفته که اين اراده «نقطه مثبت» است.
ابراز اميدواری معاون وزارت امور خارجه ايران درباره موفقيت مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، اندکی پس از آن بيان می‌شود که او در اين خصوص ابراز بدبينی کرده بود.
عباس عراقچی روز ۱۰ اسفند سال گذشته گفته بود که «بدبينی نسبت به غربی‌ها» در ميان اعضای اين تيم و مسئولان ايرانی «نهادينه شده» و «اين بدبينی از يک سو و سختی موضوعات و پيچيدگی آنها از سوی ديگر» باعث شده که «به سختی بتوان در رابطه با به نتيجه رسيدن گفت‌وگوها خوش‌بين بود.»
او همچنين در آن هنگام و بر خلاف سخنان اخيرش، با ابراز ترديد در مورد «حسن نيت» قدرت‌های جهانی گفته بود که «اگر حسن نيت و اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد که همواره مورد ترديد بوده است، اميدواريم به نتيجه برسيم».
معاون وزارت امور خارجه ايران در برنامه نوروزی شبکه جام جم همچنین گفت که «هيچ گاه در مواجهه با طرف مقابل‌مان خوش‌بينی مفرط نداريم» و «[ما] واقع‌نگر هستيم، زيرا تجربيات تلخ زيادی با طرف مقابل‌مان داشته‌ايم و نمی‌توانيم به آنها کاملا اعتماد کنيم،‌ اما به موفقيت مذاکرات هم اميدواريم».
عباس عراقچی تاکيد کرد که «نشانه‌هايی هم وجود دارد که اين اميد ما را تقويت می‌کند. اين که موفق شده‌ايم گام اول را برداريم و فضا برای مذاکره مثبت شده است، نشان می‌دهد که امکان رسيدن به توافق نهايی هم وجود دارد».
ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان پس از ۱۰ سال اختلاف نظر درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، در آذرماه ۹۲ به توافقی شش ماهه درباره اين موضوع دست يافتند.
گفت‌وگوهای فشرده ميان طرفين در اين مدت ادامه داشته تا شايد بتوانند به راه‌حلی نهايی برای پرونده هسته‌ای ايران دست يابند.
XS
SM
MD
LG