لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

واکنش منفی دولت آمریکا به طرح جدید اسرائیل برای ساخت‌وساز


آمریکا و جامعه جهانی طرح جدید دولت اسرائیل برای ساخت‌وساز ۹۰۰ واحد مسکونی تازه در اراضی اشغالی کرانه باختری را نکوهش کردند.

جاش راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت برنامه اعلام شده اسرائیل «مایوس‌کننده» و غیرقانونی است.

آمریکا در بیانیه خود که روز جمعه، ۱۸ اردیبهشت، منتشر شد ارزیابی کرد که این اقدام اسرائیل را بیش از گذشته منزوی می‌کند.

کمیته برنامه‌ریزی ساخت‌وسازها در بیت‌المقدس روز پنج‌شنبه، هفدهم اردیبهشت، از ساخت خانه در منطقه «رامات شلومو» خبر داد.

این کمیته در همین حال مدعی شد که این طرح ها در سال ۲۰۱۳ به طور اصولی تصویب شده بود و اکنون وارد مرحله اجرایی می‌شود و لذا تصمیم تازه‌ای نیست.

«رامات شلومو» در شمال شرق بیت‌المقدس در سال‌های اخیر به یکی از پرجمعیت ترین محله‌ها برای اسکان مذهبیون اولترا اورتودکس یهودی مبدل شده است؛ این محله همجوار شماری از شهرک های فلسطینی‌نشین کرانه باختری است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می گوید که اورشلیم «پایتخت جاودان و تقسیم نشدنی اسرائیل است» و «حق ساکنان آن است که برای افزایش رشد جمعیت خود خانه‌سازی کنند».

اما همان گونه که جامعه جهانی این ادعای نتانیاهو را همواره رد کرده است، این بار نیز غیر از آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل ساخت و سازهای تازه را نکوهش کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای تاکید کرد که این اقدامات اسرائیل «ادامه بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی» است.

جامعه جهانی و از جمله آمریکا تاکید دارند که این خانه سازی‌ها موانع بیشتری بر سر راه استقلال فلسطین ایجاد می کند.

ساخت و سازهای جدید اسرائیلی در مناطق اشغالی فلسطینی همزمان با نهایی شدن ائتلاف دولت جدید نتانیاهو اعلام شد.

کابینه تازه اسرائیل که قرار است روز چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت، سوگند یاد کند، با ترکیبی از حزب راستگرای لیکود و شمار دیگری از احزاب افراطی تر و به‌شدت مذهبی تشکیل شده است.

این ارزیابی مطرح است که در دولت جدید اسرائیل مذهبیون و افراطیون دست بازتری در امر تداوم خانه سازی در اراضی اشغالی داشته باشند.

اما تشکیلات فلسطینی اعلام کرده است، در حالی که به عضویت دیوان کیفری بین المللی لاهه پیوسته است، از ساخت و سازهای اسرائیلی در اراضی اشغالی شکایت خواهد کرد.

فلسطین از روز ۱۲ فروردین امسال به دادگاه لاهه ملحق شده است.

همزمان، رسانه های اسرائیل گزارش می دهند که فرانسه به‌زودی طرح سیاسی خود را برای پایان اشغالگری اسرائیل بر کرانه باختری به شورای امنیت ارائه می کند، اما عملکرد دولت آمریکا در قبال این طرح روشن نیست.

در حالی که شبکه ده تلویزیون اسرائیل و جروزالم پست روز جمعه گزارش دادند که باراک اوباما طرح فرانسه را وتو خواهد کرد، برخی دیگر از رسانه های اسرائیلی می گویند، اوباما خود به فرانسه برای ارائه این طرح به شورای امنیت «چراغ سبز» نشان داده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، در ماه‌های اخیر گفته بود، کشورش پیش نویس طرح ضرب الاجل خاتمه اشغالگری و عقب نشینی به مرزهای سال ۱۹۶۷ برای استقلال فلسطین را ارائه می کند.

شماری از رسانه های اسرائیل می گویند، اوباما که دولت او با اسرائیل بر سر برنامه اتمی ایران به سختی درگیر شده، نمی خواهد با حمایت از طرح فرانسه در مورد فلسطینی ها، به بخت دستیابی به توافق نهایی اتمی میان ایران و قدرت های جهانی لطمه بزند زیرا نگران «خشمگین شدن اعضای کنگره» است.

پیشتر گفته شده بود فرانسه اواخر سال ۲۰۱۶ را برای خاتمه اشغالگری پیشنهاد کرده است.

نتانیاهو در کارزار انتخاباتی دو ماه پیش گفت، تا زمانی که او رهبر سیاسی اسرائیل باشد، فلسطینی ها استقلال کشور خود را باید «در خواب ببینند».

XS
SM
MD
LG