لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

واکنش منفی آمریکا و فلسطینی‌ها به اقدام «تنبیهی» اسرائیل


یکی از آبادی‌نشین‌های کرانه باختری
یکی از آبادی‌نشین‌های کرانه باختری
در پی اعلام تصمیم جدید اسرائیل برای ساخت سه هزار واحد مسکونی در اراضی اشغالی کرانه باختری، فلسطینی‌ها آن را «سیلی» اسرائیل بر چهره ۱۳۸ کشور حامی فلسطینی‌ها در سازمان ملل دانستند و آمریکا نیز اقدام اسرائیل را محکوم کرد.

رسانه‌های اسرائیل روز جمعه، دهم آذرماه، اعلام کردند که کابینه این کشور ساعاتی قبل از رای‌گیری درمجمع عمومی سازمان ملل برای ارتقای جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطینی، با احداث سه هزار واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس و بخش میانی کرانه باختری موافقت کرده است.

رسانه‌های اسرائیل این مصوبه را «پاسخ» دولت این کشور به مراجعه محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، به سازمان ملل توصیف کرده و خبر دادند که دولت اسرائیل گام‌های دیگری را برای «مجازات و تنبیه» فلسطینی‌ها در نظر دارد.

بنیامین نتانیاهو از مراجعه محمود عباس به سازمان ملل ابراز خشم کرده و گفته است که ابومازن «سخنانی سراپا دروغ درباره تاریخ نزاع اسرائیلی- فلسطینی» بیان کرد و «حمایت و کف زدن‌ها در سازمان ملل از فلسطینی‌ها هیچ واقعیتی را تغییر نمی‌دهد و آنان باید به پای میز مذاکره مستقیم با اسرائیل بازگردند».

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که خانه‌سازی‌های جدید در منطقه موسوم به ای‌یک انجام خواهد شد که این امر به منزله جدا کردن بخش شمالی کرانه باختری از بخش جنوبی آن است و به‌هم پیوستگی کرانه را از بین می‌برد و بدین ترتیب، مانع بزرگ‌تری بر سر راه استقلال کشور فلسطین به وجود خواهد آمد.

نبیل ابو رودینه، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری تشکیلات فلسطینی، که آقای عباس را در سفر به آمریکا همراهی می‌کند، روز جمعه در نیویورک گفت: «اسرائیل با تصمیم غیرقانونی به خانه‌سازی‌ تازه بر چهره ۱۳۸ کشوری که حامی ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها در سازمان ملل بودند سیلی زده است.»

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه با اکثریت آرای ۱۳۸ کشور حامی در برابر ۹ رای مخالف و ۴۱ ممتنع، فلسطینی‌ها را به عنوان دولت «ناظر غیرعضو» پذیرفت. این امر گام مهمی در تعیین سرنوشت سیاسی فلسطینی‌ها محسوب می‌شود و آنها امیدوارند که به مرحله استقلال کشور فلسطین بر اراضی اشغالی با پایتختی بیت‌المقدس شرقی، شرق اورشلیم، برسند.

محمود عباس شامگاه جمعه در دیدار با خبرنگاران فلسطینی در نیویورک گفت که با تصمیم تاریخی مجمع عمومی «فلسطین اکنون رسماً کشور تحت اشغال به حساب می‌آید».

وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه در بیانیه‌ای تصمیم اسرائیل به خانه‌سازی دوباره در اراضی اشغالی و «آن سوی خط سبز» را «زیانبار» نامید و تاکید کرد که همه دولت‌های آمریکا از سال ۱۹۶۷ به بعد، با این اقدام اسرائیل به سختی مخالفت کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفت که این تصمیم «صلح با فلسطینی‌ها را به تاخیر می‌اندازد» و اضافه کرد که «هدف باید این باشد که راهکار بازگشت به میز مذاکرات را برای تحقق اندیشه وجود دو کشور در جوار یکدیگر پیدا کرد».

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، خود شامگاه جمعه در کنار وزیر خارجه و وزیر دفاع اسرائیل که به همایش سالانه مرکز مطالعات «سابان» در واشینگتن دعوت شده بودند، حضور یافت و با آنها شام صرف کرد، اما ظاهراً از انتقاد علنی از تصمیم اسرائیل در این جمع خودداری کرد.

وجود شهرک‌های یهودی‌نشین با بیش از ۴۵۰ هزار نفر سکنه مانع بزرگی بر سر راه استقلال فلسطین بوده و محمود عباس و یارانش در سال‌های اخیر در اعتراض به تداوم این ساخت و ساز‌ها میز مذاکرات را ترک کرده و به سازمان ملل مراجعه کردند.
XS
SM
MD
LG