لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

ضربه «بی‌سابقه» اسرائیل به حماس در جریان عملیات غزه


سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در اسرائیل
سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در اسرائیل
یک افسر بلندپایه در ارتش اسرائیل به خبرگزاری «رویترز» گفت که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه «به شکلی بی‌سابقه» به توانایی سازمان تروریستی حماس ضربه وارد کرده و اکنون مرز غزه با اسرائیل در آرامشی به سر می‌برد که در بیست سال گذشت سابقه نداشته است.

در جریان عملیات نظامی هشت روزه در غزه که در روز بیست و یکم نوامبر با پادرمیانی مصر پایان گرفت، ۱۷۰ فلسطینی و شش اسرائیلی کشته شدند.

گروه حماس که در جریان این عملیات برای نخستین بار شهرهای اورشلیم،‌ بیت‌المقدس، و تل‌آویو را نیز مورد حملات راکتی قرار داد، باکی ندارد که ادعای «پیروزی» خود را همچنان تکرار کند.

حماس از جمله مدعی است از آنجا که ارتش اسرائیل اقدام به انجام عملیات زمینی علیه غزه نکرد، این امر نشان می‌دهد که این جنبش اسلام‌گرای حاکم بر غزه، طرف «پیروز» بوده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز می‌گوید عملیات زمینی اسرائیل می‌توانست سبب سرنگونی حکومت حماس در غزه شود، اما نخست وزیر و وزیر دفاع و وزیرخارجه اسرائیل که سه تصمیم‌گیرنده اصلی این عملیات بودند، با وجود احضار ۷۵ هزار نفر نیروی ذخیره ارتش، تصمیم گرفتند که کار را به عملیات زمینی نکشند.

افسر بلندپایه اسرائیلی در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» همچنین گفت که اسرائیل با خودداری از کشاندن کار به عملیات زمینی، در واقع به حماس امکان داد که به شکل «آبرومندانه‌ای» این تنش پایان گیرد، تا به این ترتیب از تلفات بیشتر نیرو‌ها و غیرنظامیان اسرائیلی نیز جلوگیری شود.

این افسر ارشد اسرائیلی که نخواسته است نامش برده شود، این را نیز به «رویترز» گفته است که شادی هواداران حماس پس از پایان نبرد هشت روزه، نه به خاطر «پیروزی» حماس در این عملیات، بلکه به دلیل آسوده شدن از خطرات ناشی از حملات ارتش اسرائیل بود.

افسر اسرائیلی به این خبرگزاری گفته است که بر حماس ضربات سنگینی وارد شد و تروریست‌های حماس چاره را در آن دیدند که به نوعی آبروی خود را حفظ کنند.

اما سه هفته پس از خاتمه این عملیات نیز در جریان ورود خالد مشعل رهبر تبعیدی حماس به غزه، صد‌ها هزار فلسطینی به استقبال او رفتند و مشعل در جریان یک گردهمایی قول داد که حماس روزی همه اسرائیل کنونی را اشغال کند.

رویترز یادآور می‌شود که پس از برقراری آتش‌بس، فلسطینی‌ها از امکان دسترسی بیشتر به زمین‌های کشاورزی و نیز ماهیگیری در سواحل غزه برخوردار شده‌ و احتمال آن می‌رود که با ادامه مذاکرات، تسهیلات بیشتری نیز برای فلسطینی‌ها فراهم شود و اسرائیل ناچار به دادن این امتیازات مهم گردد.

از هنگام برقراری آتش‌بس در ساعت ۲۳ شامگاه بیست و یکم نوامبر تاکنون تنها زدوخوردهای پراکنده‌ای در مرز غزه رخ داده که در جریان آن دو فلسطینی کشته شده‌اند.

افسر بلندپایه اسرائیلی به «رویترز» گفت که ماجرای مرگ این دو فلسطینی، رویدادهایی منفرد بوده و حماس و دیگر سازمان‌های فلسطینی نقشی در آن نداشته و به گونه‌ای که این سازمان‌ها می‌کوشند تا خود را درگیر زدوخوردهای تازه با اسرائیل نکنند.

افسر اسرائیلی افزود که آرامش حاکم بر منطقه در بیست سال گذشته بی‌سابقه است.

در سال ۱۹۹۳ با امضای پیمان اسلو میان دولت وقت اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین، مردم غزه به نوعی خودگردانی دست یافتند، اما در سال ۲۰۰۰ فلسطینی‌های غزه دست به شورش زدند و به دنبال آن اسرائیل در زمان نخست وزیری آریل شارون در تابستان ۲۰۰۵ همه یهودی‌نشین‌های غزه را برچید و تمامی سربازان خود را نیز تا نفر آخر از غزه خارج کرد.

تنها دو سال بعد، در سال ۲۰۰۷، حماس بر غزه تسلط کامل یافت و از آن هنگام تاکنون با اسرائیل در جنگ بوده است.

«ضربات آینده کوبنده‌تر خواهد بود»

در همین حال افسر بلندپایه اسرائیلی به رویترز گفته است که نمی‌تواند پیش‌بینی کند که اوضاع تا چه هنگام آرام باقی خواهد ماند ولی این را می‌داند که «در صورت آغاز دوباره درگیری‌ها، ضربات کوبنده‌تری به حماس وارد خواهد شد».

این افسر اسرائیلی افزوده است، گرچه در روز ۱۴ نوامبر، احمد الجعبری فرمانده میدانی یگان‌های شبه نظامیان حماس در حمله هوایی غافلگیرکننده نیروی هوایی اسرائیل کشته شد، اما به منظور حفظ جان فلسطینی‌های غیرنظامی، ارتش اسرائیل از کشتن شمار دیگری از فرماندهان حماس خودداری کرد.

در همین حال اسرائیل اعلام کرده است که در طول هشت روز زد و خورد‌ تقریباً تمامی راکت‌های نیرومند حماس که قدرت اصابت به تل‌آویو را داشتند، نابود شده‌اند.

به گفته افسر بلندپایه اسرائیلی، در میان راکت‌های نابود شده می‌توان به راکت‌های ساخت ایران، «فجر ۵»، و راکت‌های بومی دست‌ساز نیروهای ارتش قسام که «ام – ۷۵» نامیده شده اشاره کرد که حدود ۷۵ کیلومتر برد دارند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که هرچند حماس ادعا می‌کند که تسلیحات زیادی را در طول بحران ماه نوامبر از دست نداده، ولی ارتش اسرائیل توانست که با شبکه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» شمار بسیاری از راکت‌های شلیک شده به سوی تل‌آویو و اورشلیم را نابود کند.
XS
SM
MD
LG