لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«ربوده شدن» سه ساکن کرانه باختری اسرائیل را به حال آماده‌باش درآورد


ناپدید شدن سه نوجوان اسرائیلی، از ساکنان یهودی‌نشین‌های کرانه باختری، اسرائیل را به حال آماده‌باش درآورده است. رسانه‌های اسرائیلی یک گروه سلفی همسو با «القاعده» در سرزمین‌های فلسطینی را مسئول این اقدام معرفی می‌کنند.

مقامات اسرائیل روز جمعه، ۲۳ خرداد، تایید کردند که از ساعات غروب روز پنج‌شنبه رد پای سه نوجوان اسرائیلی از ساکنان یهودی‌نشین «گوش عتصیون»، در نزدیکی بیت‌المقدس، اورشلیم، را گم کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، غروب پنج‌شنبه این سه نوجوان از کالج مذهبی خود در یهودی‌نشین «آلون موره» خارج شدند تا به خانه خود در سه یهودی‌نشین دیگر بازگردند و چون با رسیدن به ایستگاه اتوبوس، متوجه شدند که اتوبوس عادی را از دست داده بودند، سوار اتومبیلی شدند که سر راه آنها توقف کرده است.

یکی از نوجوانان در لحظه سوار شدن به این اتومبیل، به خانواده‌اش پیامک داده است که «به‌زودی به خانه می رسد».

در جستجوی سرنخی از این آدم ربایی، اسرائیل در دو روز گذشته ده‌ها نفر از فعالان حماس و تشکل‌های دیگر را در کرانه باختری دستگیر کرده است.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع، ژنرال بنی گانتز، رئیس ستاد کل ارتش، سران شباک و فرماندهان امنیتی دیگر، روزهای جمعه و شنبه نشست اضطراری داشته‌اند.

آقای نتانیاهو روز جمعه با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز تلفنی گفت‌وگو کرده و متعاقب آن آقای کری نیز به نوبه خود با رهبر فلسطینی‌ها مکالمه تلفنی داشته و «وخامت عواقب» این ماجرا را مورد تاکید قرار داده است.

بنیامین نتانیاهو به جان کری گفته است که این رخداد «نتیجه ورود حماس به دولت فلسطینی است».

یکی از سه نوجوان ربوده شده تابعیت آمریکایی نیز دارد.

در همین حال این رخداد شوک ماجرای ربایش گیلعاد شلیط را برای اسرائیلی‌ها زنده کرده تا آنجا که رسانه‌های این کشور حتی در میانه پخش برنامه‌های جام جهانی فوتبال نیز برنامه‌هایی فوق‌العاده در مورد سرنوشت سه شهروند خود پخش می‌کنند.

اسرائیل پس از پنج سال و چهار ماه تلاش گسترده در پاییز سال ۲۰۱۱، توانست سرباز ربوده شده را در معامله‌ای بی‌سابقه و در ازای آزادی ۱۰۲۷ زندانی امنیتی فلسطینی تحویل بگیرد.

ربوده شدن سه نوجوان اسرائیلی تنها یک و نیم هفته پس از آغاز به کار دولت وحدت ملی فلسطینی، که بر اساس آشتی فتح و حماس تشکیل شد رخ داده است.

این در حالی است که نخست وزیر اسرائیل در ده روز گذشته گفته بود که مسئولیت هر عمل تروریستی در کرانه باختری یا راکت‌اندازی از غزه از این به بعد، متوجه تشکیلات فلسطینی خواهد بود.

اما در حالی که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، تا روز شنبه در مورد ماجرای سه نوجوان اسرائیلی سکوت کرده، سران حماس از این اقدام آشکارا پشتیبانی کرده و آن را «عملی قهرمانانه» برای آزاد کردن زندانیان امنیتی فلسطینی توصیف کرده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، یک گروه سلفی همسو با «داعش» و «القاعده» در سرزمین‌های فلسطینی مسئولیت این اقدام را برعهده گرفته است.

در عین حال رسانه‌های اسرائیلی اذعان کرده‌اند که سه نوجوان اسرائیلی در منطقه‌ای ربوده شده‌اند که در حیطه مسئولیت نظامی اسرائیل است و نیروهای امنیتی تشکیلات فلسطینی در آن حضور ندارند.

بنیامین نتانیاهو از دو ماه پیش و در پی آشتی فتح و حماس، هم مذاکرات سیاسی با فلسطینی‌ها را متوقف کرده و هم همکاری‌های امنیتی با نیروهای پلیس تشکیلات خودگردان را راکد گذاشته است.

این در حالی است که نیروهای امنیتی فلسطینی در سال‌های گذشته بارها از وقوع عملیات تروریستی علیه اسرائیل جلوگیری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG