لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

تصویب آشتی آنکارا و تل‌آویو در مجلس ترکیه «در آستانه سفر اردوغان به تهران»


لایحه قانونی که دولت ترکیه برای آشتی کامل بین این کشور و اسرائیل به پارلمان در آنکارا ارائه کرده بود، روز شنبه، ۳۰ مردادماه، با تایید نمایندگان مجلس ترکیه رسمیت یافت.

دولت ترکیه ماه گذشته توافق اولیه آشتی با اسرائیل را تصویب کرده و لایحه رسمیت بخشیدن به این تصمیم را به مجلس آنکارا فرستاده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بر اساس مصوبه امروز مجلس ترکیه، اسرائیل در ۲۵ روز آینده، بیست میلیون دلار به خانواده کشته‌ها و زخمی های حمله ارتش اسرائیل به کشتی ترکیه ای ماوی مرمره خواهد پرداخت.

ترکیه نیز تعهد سپرد که از هر گونه تعقیب قضایی نظامیان اسرائیلیِ دخیل در درگیری ماوی مرمره خودداری کرده و پرونده‌های گشوده شده در شش سال اخیر در دادگاه‌های این کشور را مختومه اعلام کند.

لایحه قانونی آشتی بین دو کشور می‌گوید که سفیران دو کشور تا یک ماه آینده به آنکارا و تل آویو اعزام خواهند شد.

اسرائیل ماه گذشته توافق آشتی با ترکیه را در دولت و پارلمان خود تایید کرده بود.

روز ۳۱ ماه مه سال ۲۰۱۰ نیروی دریایی اسرائیل با حمله به کشتی مرمره آبی و درگیری با سرنشینان آن در آب‌های بین المللی، ده شهروند ترکیه را کشت و ده‌ها تن را زخمی کرد و سایر سرنشینان کشتی را نیز اخراج کرد.

کشتی ترکیه ای در صدد بود برای حمایت از فلسطینی های محصور در غزه از آب های مدیترانه خود را به غزه برساند.

ترکیه شش سال پیش با اعلام اینکه این نخستین تعرض به شهروندان این کشور بعد از جنگ جهانی اول بوده، به مسیر بحرانی کردن مناسبات با اسرائیل گام برداشت.

اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دو ماه پیش با تغییر این مسیر، آمادگی برای آشتی کامل با اسرائیل را اعلام و آن را در راستای منافع ترکیه توصیف کرد.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل روز شنبه نوشتند که ارزیابی مقامات این کشور این است که همه مشکلات به وجود آمده بین دو کشور به زودی برطرف نخواهد شد و مناسبات احیا شده همچنان «سرد» خواهد بود.

در همین حال وب‌سایت وای‌نت نوشته است، اسرائیل آشتی با ترکیه را گامی در جهت «بهبود جایگاه راهبردی خود در خاورمیانه» و کمک به «مبارزه با ترور» تلقی می‌کند.

ترکیه در دوره اخیر به بحران مناسبات با روسیه نیز پایان داد و آقای اردوغان خود هفته گذشته با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش، دیدار کرد.

رسانه های اسرائیل و ترکیه خبر داده اند که آقای اردوغان، اندک زمانی پس از آشتی کامل کشورش با اسرائیل، در روزهای آینده نیز به ایران خواهد رفت.

وزیران خارجه ایران و ترکیه در روزهای گذشته از تهران و آنکارا دیدار کرده‌اند.

ترکیه در حالی به آشتی مجدد با اسرائیل و روسیه روی آورده که روابطش با قاهره کماکان بحرانی است.

ترکیه از تابستان سه سال پیش در پی ساقط شدن حکومت اخوان‌المسلمین در مصر، یکی از منتقدین سرسخت حکومت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر بوده است.

در همین حال ترکیه بعد از کودتای نافرجام روز ۱۵ ژوئیه در این کشور نیز با شماری از کشورهای غربی درگیر شده است.

مقامات ترکیه با اصرارهای پی‌در‌پی به آمریکا برای استرداد فتح‌الله گولن، واعظ ترکیه‌ای ساکن پنسیلوانیا، از دولت واشینگتن ابراز ناخشنودی می کنند.

XS
SM
MD
LG