لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

بحران زانوهای دردمند در ویمبلدون ۲۰۱۳


سرگی استاخووسکی از اوکراین راجر فدرر را مغلوب کرد
سرگی استاخووسکی از اوکراین راجر فدرر را مغلوب کرد
لندن بارانی این روزها ستاره‌سوز شده است و روی چمن‌های خیس ویمبلدون، تنیس‌بازهای گمنام زن و مرد با رتبه‌های پایین‌تر از ۱۰۰ ناگهان به شهرت می‌رسند. تاریخ رقابت‌های ویمبلدون، دوره‌ای را مانند مسابقات امسال به یاد ندارد که با ریزش نامداران در دو مرحله اول و دوم همراه بوده باشد.

هیچ کارشناس خبره‌ای در دنیای تنیس تصورش را هم نمی‌کرد که پیش از پایان دور دوم مسابقات امسال، راجر فدرر، رافائل نادال، جو ویلفرید سونگا، ماریا شاراپووا و ویکتوریا آزارنکا به خانه‌های خود بازگردند. در این بین، سهم مصدومیت‌های مزمن یا ناگهانی نیز چشمگیر است. بار سنگین تورنمنت‌ها و فشار مضاعفی که مسابقات چمنی به ورزشکاران تحمیل می‌کند، تلفات فراوانی در ویمبلدون ۲۰۱۳ به جا گذاشته است.

بی‌دلیل نیست که تازه‌نفس‌ها آسیب کمتری دیده‌اند و چهره‌های سرشناس که حضور بیشتری در میادین داشته‌اند، مقاومت کمتری بروز داده‌اند. حتی تنیس‌بازهای تنومند و سخت‌جان مثل سونگا که خستگی‌ناپذیر هستند و همواره پس از پنج ساعت بازی نیز رقص پا می‌کنند نیز از این مهلکه به سلامت نگذشتند. فهرست زیر شامل نامداران ناکام در دو دور نخست ویمبلدون ۲۰۱۳ است.

رافائل نادال: از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۳۵ دوره در مسابقات گرنداسلم بازی کرده و اولین بار بود که پرونده‌اش در دور اول بسته شد. او با زانویی که تحمل فشار سنگین بازی را نداشت، به استیو دارسیس از بلژیک با رتبه ۱۳۵ جهان باخت.

استیو دارسیس: کسی که بزرگ‌ترین شگفتی ویمبلدون را در دور اول خلق کرده بود، خودش در دور دوم بازی نکرد. زیرا کتف راستش دچار مصدومیت بود و نتوانست مقابل لوکاش کوبوت لهستانی بایستد. گویی ماموریت او فقط بیرون کشیدن پادشاه خاک رس یعنی نادال از جدول مسابقات بود!

راجر فدرر: مدافع عنوان قهرمانی و برنده ۷ دوره از مسابقات ویمبلدون البته مصدوم نشد، اما باخت. او مغلوب سرگئی استاخوفسکی نفر ۱۱۶ جهان از اوکراین شد. ویمبلدون را شاید بتوان بدون توت فرنگی و خامه تصور کرد، اما بدون فدرر نه. از امروز باید تماشاگران به این امر عادت کنند.

جو ویلفرید سونگا: مرد خستگی‌ناپذیر فرانسوی‌ها و بخت شماره شش مسابقات تسلیم زانوی چپ مصدومش شد و نتوانست رقابت خود با ارنست گولبیس از لتونی را به پایان برساند.

مارین سیلیچ: ستاره کروآت بدون شکست و حتی بدون ست باخته از جدول خارج شد. او در دور اول مقابل مارکوس باغداتیس ۳-۰ به برتری رسید، اما در دور دوم به خاطر مصدومیت شدید زانوی چپ، مقابل کنی شپر فرانسوی بازی نکرد.

جان ایسنر: مصدومیت زانوی چپ، گریبان امید آمریکایی‌ها را هم گرفت. او نیز پس از یک برد ۳-۰ در گام اول، بدون حتی یک ست باخته در دور دوم مقابل آدریان مانارینو از فرانسه بازی را نیمه‌تمام گذاشت.

ویکتوریا آزارنکا: بانوی شماره ۲ تنیس جهان، در دور اول خیلی راحت ماریا ژائو کوهلر را مغلوب کرد، اما مصدومیت زانو اجازه نداد در دور دوم با فلاویا پنه‌تا از ایتالیا بازی کند. آزارنکا با صراحت از سختی زمین و کیفیت چمن مسابقات انتقاد کرده است.

ماریا شاراپووا: قهرمان ویمبلدون ۲۰۰۴ هم فقط دو دور در جدول دوام آورد. او مغلوب میشله لارچر دو بریتو از پرتغال شد که در رده ۱۳۱ جهان قرار دارد و از طریق حضور در بازی‌های گزینشی توانسته بود جواز حضور در ویمبلدون ۲۰۱۳ را کسب کند.

کارولینه ووزنیاکی: شماره یک پیشین جهان در دور دوم مقابل پترا چتکوفسکا از جمهوری چک قرار گرفت. لغزش و زمین خوردن او در آغاز مسابقه، تاثیر نامطبوع خود را تا پایان بازی حفظ کرد و باعث حذف ستاره دانمارکی و برتری نفر ۱۷۱ جهان شد!

سارا ارانی: بانوی ایتالیایی و شماره ۵ جهان نیز در دور اول از جدول مسابقات کنار رفت. او مقابل مونیکا پوئیگ با رتبه ۶۵ از پورتوریکو شکست خورد. سارا البته به اتفاق روبرتا وینچی بخت شماره یک مسابقات دو نفره زنان است.

ماریا کریلنکو: بخت دهم مسابقات زنان در همان دور نخست مغلوب لورا رابسون از بریتانیا شد تا به هموطنانش نادیا پترووا و آناستازیا پاولیوچنکووا بپیوندد که آنها نیز در همان دور نخست مغلوب رقبای خود شدند تا پازل ناکامی دختران روسی را تکمیل کنند.

گرانولرز و لوپز: مارسل گرانولرز و مارک لوپز اسپانیایی که بخت شماره دو مسابقات دو نفره مردان بودند، در دور نخست به تیم کلمبیایی باختند و حذف شدند.
XS
SM
MD
LG