لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

انتقاد آمریکا و سازمان‌های حقوق بشری از چین در سازمان ملل


در آستانه نشست روز یک‌شنبه سران عالی‌رتبه کشورها در سازمان ملل برای توسعه برابری زنان، ایالات متحده آمریکا و تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری با صراحت از اقدامات چین در سرکوب و دستگیری فعالان حقوق زنان انتقاد کردند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نشست مذکور قرار است با ریاست «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین برگزار شود.

چین در سال ۱۹۹۵ نیز آخرین کنفرانس مهم سازمان ملل در مورد زنان را در پکن میزبانی کرد و آقای «شی» پیش از این بر اهمیت رعایت حقوق زنان تاکید کرده است، ولی یک مقام سازمان عفو بین الملل روز شنبه این گفته رئیس جمهوری چین را در حالی که دستگیری فعالان حقوق زنان در این کشور ادامه دارد «ریاکارانه» توصیف کرد.

لیزل گرنهولتز از دیدبان حقوق بشر در اظهار نظر پیرامون این مسئله گفت حضور چین در این نشست سازمان ملل نباید فقط شامل تعدادی از مقام‌هایی باشد که در سرکوب سهیم هستند بلکه تعدادی از زنان شجاعی که به نبرد برای تغییر پرداخته‌اند نیز باید در میان هیئت چینی حضور داشته باشند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، طی سه هفته گذشته عکس بیست فعال حقوق زنان که سه زن از چین نیز در میان آن‌ها دیده می‌شوند را بر شیشه‌های مقر نمایندگی آمریکا قرار داده و تاکید کرده است که این زنان باید به جای زندان در نشست روز یک‌شنبه سازمان ملل حضور یابند.

نخستین عکس در میان این مجموعه به «وانگ یو» یک زن چینی تعلق دارد که وکیل است و تشکلی برای مبارزه علیه آزار جنسی دختران در مدارس و همین طور دفاع از فعالان حقوق زنان در این کشور ایجاد کرده است.

وی در تیرماه به ظن «تلاش برای سرنگونی دولت» دستگیر شد و از آن هنگام در مکانی نامعلوم نگهداری می‌شود.

ولی چین تنها کشوری نیست که در این زمینه مورد انتقاد ایالات متحده واقع شده است. نمایندگی آمریکا در سازمان ملل همچنین به زنانی از اتیوپی، جمهوری آذربایجان، میانمار، ویتنام ، ایران، اریتره، ازبکستان، مصر، ونزوئلا و سوریه نیز اشاره می‌کند که به دلیل فعالیت‌های‌شان در زمینه حقوق زنان تحت پیگرد واقع شده‌اند.

در این فهرست بیست نفری همچنین به نادژدا ساوشنکو خلبان اوکرایینی هم اشاره شده است که توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه دستگیر شده و با اتهاماتی در روسیه روبروست و یک زن از کره شمالی که نامی از وی تاکنون منتشر نشده ولی گفته می‌شود به عنوان زندانی سیاسی در این کشور بازداشت شده است.

پس از اقدام دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در به نمایش گذاشتن این عکس‌ها، ویتنام مجبور شد خانم «فونگ تان» را که به دلیل وبلاگ نویسی در دفاع از حقوق زنان از سه سال پیش دستگیر کرده و به ده سال زندان محکوم کرده بود آزاد کند.

در مصر نیز رئیس جمهوری این کشور خانم صنعا سیف را که به دلیل تظاهرات بدون مجوز به سه سال زندان محکوم شده بود مورد عفو قرار داد.

هرچند مسئله سرکوب فعالان حقوق زنان یکی از مباحث مهم در نشست روز یک‌شنبه سازمان ملل به‌شمار می‌رود ولی این تنها هدف نشست نیست.

تشکل زنان سازمان ملل که ریاست نشست روز یک‌شنبه را به همراه چین بر عهده دارد اعلام کرده که انتظار می‌رود رهبران بیش از هفتاد کشور جهان در این نشست «متعهد به انجام اقداماتی عملی و جدی» برای غلبه بر دشواری‌ها در مسیر برابری زنان شوند.

XS
SM
MD
LG