لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

«وجهه اخلاقی و معنوی آمریکا در جهان آسیب دیده است»


بر اساس تحقیقات مستقلی که نهادی غیردولتی انجام داده است، نهادهای مسئول در دولت و ارتش آمریکا برای کسب اطلاعات از زندانیان از شکنجه استفاده کرده‌اند.

این نهاد «پروژه قانون اساسی» نام دارد و علاوه بر کار‌شناسان مستقل، تعدادی از سیاستمداران هر دو حزب سیاسی، نمایندگان ارتش، نهادهای دولتی، مراجع قضایی و نمایندگان سازمان‌های پزشکی در آن عضویت دارند.

پس ازانجام تحقیقات گسترده و مصاحبه با زندانیان در بازداشتگاه گوانتانامو، افغانستان، عراق و بازداشتگاه‌های تحت مدیریت سازمان سیا و گروهی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا، این هیئت تحقیق استفاده از شکنجه را تایید کرده است.

هدر ماهر، گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، درباره یافته‌های این گزارش مصاحبه‌ای کرده است با امریت سینگ، مسئول امور قضایی و حقوقی و مبارزه با تروریسم، در یک نهاد پژوهشی به نام «طرح عدالت جامعه آزاد»:

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: نکته مهم در این گزارش این است که «بدون تردید آمریکا از شکنجه زندانیان استفاده کرده است». آیا چنین نتیجه‌گیری برای کار‌شناسان حقوقی نظیر شما تعجب‌آور است؟

امریت سینگ: خیر، باعث تعجب نیست. چون اکنون شواهد فراوان و قانع‌کننده‌ای، از جمله مدارک خود دولت آمریکا، وجود دارد که به طور قطع ثابت می‌کند شکنجه به عنوان یک روش و سیاست دولت وجود داشته و توسط مقامات عالی‌رتبه حکومت تایید شده است.

گزارش این نهاد مستقل نتیجه گرفته است که دولت آمریکا با «ربودن و بازداشت‌های مخفیانه» افراد تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده است. آیا این به آن معناست که زندانیان سابق و افرادی که به این شکل توسط آمریکا بازداشت شده‌اند حق اعتراض قانونی خواهند داشت؟

امریت سینگ: متاسفانه مراجع قضایی و دادگاه‌های آمریکا اعتراض و شکایات افرادی را که توسط سیا ربوده شده یا به صورت پنهانی بازداشت شده‌اند را نمی‌پذیرند. اما دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا اکنون پرونده‌هایی را که علیه مشارکت دولت‌هایی نظیرلهستان، رومانی، لیتوانی و سایر کشورهایی که با سازمان سیا در این زمینه همکاری کرده‌اند در دستور کار قرار داده است.

در یک مورد مشخص که سال گذشته بررسی شد دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در بررسی شکایت یک شهروند آلمان به نام خالد المرسی حکم داد که دولت مقدونیه به خاطر همکاری با عملیات پنهانی سازمان سیا در ربودن و بازداشت پنهانی این فرد منشور حقوق بشر اتحادیه اروپا را نقض کرده است.

این هیئت تحقیق در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید: «هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که با استفاده از روش‌های شکنجه به اطلاعاتی دست یافته باشند که در غیر آن صورت کشف آن ناممکن بوده است». آیا چنین نتیجه‌گیری روی مباحث سیاسی و تصمیم‌گیری در مورد به کارگیری روش‌های خشن بازجویی و کسب اطلاعات تاثیر خواهد گذاشت؟

امریت سینگ: بله، فکر می‌کنم که تاثیرگذار باشد. این گزارش نتیجه می‌گیرد که استفاده از این روش‌ها بی‌نتیجه بوده و در عین حال دولت آمریکا را در سطح بین‌المللی تضعیف کرده است. تعدادی از بازجویان باسابقه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا که در حال حاضر مشغول بازجویی تعدادی از همین زندانیان هستند این نکته را تایید کرده‌اند.

علاوه بر این کمیسیون امور امنیتی و اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در گزارش اخیر خود بر اساس بررسی اطلاعات محرمانه به این نتیجه رسیده است که استفاده از روش‌های خشن و سخت‌گیرانه بازجویی و دایر کردن بازداشتگاه‌های مخفی کار اشتباهی بوده است.

این گزارش در بخش دیگری از نتیجه‌گیری خود یادآوری می‌کند که استفاده از شکنجه «موقعیت و وجهه آمریکا را تضعیف کرده، توانایی آمریکا برای رهبری معنوی و اخلاق در شرایطی که بسیار ضروری بوده است را تضعیف کرده و خطر جانی برای اسرای آمریکایی را افزایش داده است». آیا چنین چیزی باعث خواهد شد که اعتبار آمریکا به هنگام انتقاد از نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر زیر سوال برود؟

امریت سینگ: بدون تردید چنین خواهد بود. این گزارش نتایج تحقیقات یک هیئت مستقل است که بدون هیچ تردیدی می‌گوید آمریکا از شکنجه استفاده کرده است. این نشان می‌دهد که وجهه اخلاقی و معنوی دولت آمریکا در سطح بین‌المللی به شدت آسیب دیده است و مسلما موقعیت و جایگاه آمریکا برای انتقاد از عملکرد سایر دولت‌های جهان را تضعیف خواهد کرد.

این هیئت تحقیق خاطرنشان می‌کند که دلیل اصلی شروع این کار مخالفت باراک اوباما با انجام تحقیقات در مورد روش کار سازمان سیا در دوران ریاست جمهوری جرج بوش بوده است. در عین حال این گزارش از دولت باراک اوباما به خاطر آن چه «پنهان‌کاری افراطی» توصیف کرده، انتقاد کرده است. آیا دولت فعلی آمریکا از آن دوران فاصله گرفته است؟

امریت سینگ: به نظر من پرزیدنت اوباما با گفتن این که «به کندوکاو در گذشته نیازی نیست» مرتکب اشتباه شد. در حقیقت تنها روشی که آمریکا به وسیله آن می‌تواند به آن فصل تاریک در تاریخ فعالیت سازمان‌های اطلاعات و امنیتی خود پایان دهد انجام تحقیقات گسترده، موثر و قابل اعتماد در مورد روش‌های شکنجه‌ای است که توسط سازمان سیا و نیروهای مسلح این کشور به کار برده می‌شد.
XS
SM
MD
LG