لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

نظرسنجی: ترس ملل مسلمان جهان از گسترش افراط‌گرایی اسلامی


یک عضو گروه داعش در عراق
یک عضو گروه داعش در عراق

در حالی که خلیفه خودخوانده دولت اسلامی عراق و شام، داعش، مردم مسلمان جهان را به جهاد فراخوانده است، یک نظرسنجی تازه از افزایش نگرانی مسلمانان از گسترش افراط‌گرایی اسلامی خبر می‌دهد.

ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش، در پیامی صوتی که روز سه‌شنبه، ۱۰ تیرماه، در یک وب‌سایت منتسب به این گروه منتشر شد از تمام مسلمانان جهان خواست تا سلاح به دست بگیرند و به مرکز این خلافت در عراق مهاجرت کنند.

آقای البغدادی مهاجرت مسلمانان را «وظیفه» آنان توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از این پیام ۲۰ دقیقه‌ای، البغدادی از مسلمانان خواسته است که قیام کنند و انتقام بلایایی را که در سراسر جهان بر مذهب‌شان رفته است بگیرند.

شورای داعش، دولت اسلامی عراق و شام، که در یک ماه گذشته بخش‌هایی از خاک عراق را به تصرفات خود از خاک سوریه افزوده است بعد از آن که تصمیم به تاسیس خلافت اسلامی گرفت روز یک‌شنبه ابوبکر البغدادی را به عنوان خلیفه دولت اسلامی خود منصوب کرد.

در همین حال موسسه نظرسنجی معتبر «پیو» بر اساس تحقیقی تازه از افزایش نگرانی و ترس در کشورهایی که بیشترین جمعیت مسلمان را دارند از افراط‌گرایی اسلامی خبر داده است.

این موسسه بر اساس مصاحبه و نظرسنجی از بیش از ۱۴ هزار نفر در ۱۴ کشور جهان می‌گوید که نگرانی از افراط‌گرایی اسلامی در یک سال گذشته و به دنبال جنگ داخلی سوریه و افزایش حملات بوکوحرام در نیجریه افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که این نظرسنجی از ۱۰ آوریل تا ۲۵ ماه مه گذشته یعنی زمانی انجام شده است که هنوز گروه داعش شهر موصل در عراق را به تصرف خود درنیاورده بود.

تحقیق تازه موسسه پیو حاکی از آن است که گروه‌هایی چون القاعده، حزب‌الله، بوکوحرام و حتی حماس که با انتخابات در نوار غزه به سر کار آمده است در حال از دست دادن حمایت مردمی خود هستند.

در لبنان، ۹۲ درصد از مردم از گروه‌های شیعه، سنی و مسیحی از گسترش افراط‌گرایی اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند.

این نگرانی و بیم در کشورهای ترکیه، اردن، بنگلادش و پاکستان نیز افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG