لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

ایران: نیروهای خارجی برای افغانستان آرامش نمی‌آورند


محمدمهدی آخوندزاده، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران
محمدمهدی آخوندزاده، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران
نماینده ایران در کنفرانس بین‌المللی افغانستان در لاهه روز سه‌شنبه گفت افزایش نیروهای نظامی خارجی در افغانستان «غیرموثر» خواهد بود، اما اعلام کرد که ایران برای کمک به مبارزه با قاچاق مواد مخدر از این کشور آماده است.

وزیر خارجه ایالات متحده که اعلام کرده است برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم با مقامات ایرانی در کنفرانس لاهه ندارد پیشتر گفته بود که از ایران برای امنیت مرزهای افغانستان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر در این کشور کمک می‌خواهد.

محمد مهدی آخوندزاده، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران، همچنین گفت که «حضور نیروهای خارجی تاکنون باعث بهبود اوضاع در کشور [افغانستان] نبوده است».

معاون وزارت خارجه ایران روز دوشنبه، یک روز پیش از آغاز کنفرانس افغانستان در هلند، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته بود: «حضور نیروهای خارجی نمی‌تواند برای افغانستان صلح و آرامش بیاورد.»

آقای آخوندزاده در عین اشاره به حمایت ایران از هر نوع راه حل منطقه‌ای برای مشکلات افغانستان گفت این که «دیگران بخواهند به جای مردم و مسوولان افغانستان تصمیم بگیرند بیش از این جواب نمی‌دهد.»

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، امیدوار است که در کنفرانس افغانستان حمایت تمام کشورهای حاضر را برای حضور نظامی بیشتر در همسایه شرقی ایران و افزایش توسعه اقتصادی در آن جلب کند.

در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نیروی آمریکایی و ناتو در افغانستان درگیر مبارزه با نفوذ روزافزون طالبان در این کشور و همین طور پاکستان هستند.

آقای آخوندزاده که روز سه‌شنبه در کنفرانس بررسی وضعیت افغانستان در شهر لاهه هلند با هیلاری کلینتون پشت یک میز نشسته است به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت حضور نیروهای خارجی «به خودی خود افراط‌گرایی را افزایش می‌دهد.»

نظر معاون وزارت خارجه ایران با نظر دبیرکل ناتو نیز در تقابل قرار می‌گیرد که گفته است انتظار دارد نیروهای نظامی بین‌المللی «فعلا» در افغانستان بمانند و تاکید کرده که متحدان اروپایی آمریکا باید در ثبات افغانستان کاملا نقش داشته باشند.

دولت اوباما از آغاز در چرخشی آشکار از سیاست دولت جرج بوش اعلام کرد که در هر گونه راه حل پایدار برای وضعیت افغانستان، برای ایران به عنوان همسایه این کشور نقشی حیاتی قائل است.

ریچارد هالبروک، نماینده ویژه اوباما به افغانستان و پاکستان، در تایید این نکته در لاهه به خبرنگاران گفت: «چه طور می‌توان از افغانستان حرف زد و به یکی از کشورهای هم‌مرز و همسایه آن اشاره نکرد؟»

برگزارکنندگان هلندی کنفرانس افغانستان می‌گویند از ۷۳ کشور دعوت‌شده به این کنفرانس تنها ازبکستان از لاهه غایب خواهد بود.

با احتساب ناظران و گروه‌های بین‌المللی جمعا ۸۷ کشور و سازمان در کنفرانس یک ‌روزه بررسی راه‌هاى تقويت امنيت و ثبات در افغانستان حضور خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG