لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۷

ایران: مبارزه ناتو با مواد مخدر در افغانستان واقعی نیست


سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی . (عکس از فارس)
سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی . (عکس از فارس)

اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران گفت که ايران برای مبارزه با مواد مخدر در افعانستان اطلاعاتی در اختيار ناتو گذاشته است، اما اين سازمان چند مليتی نظامی در استفاده از اين اطلاعات برای جلوگيری از قاچاق مواد مخدر، موفق نبوده است.


آقای احمدی مقدم در مصاحبه ای اختصاصی به خبرگزاری رويترز که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: «ما شواهدی در دست داريم که نشان می دهند مبارزه آنها [ناتو] با قاچاق مواد مخدر در افغانستان بيشتر جنبه تبليغاتی دارد تا واقعی.»


ايران در همسايگی بزرگترين توليد کننده ترياک در جهان – افغانستان – قرار دارد و نيروهای نظامی و پليس در ايران می گويند که دهه ها است به سختی با قاچاق مواد مخدر از افغانستان مبارزه می کنند.


  • «ما اطلاعاتی درباره محل لابراتوارهای توليد هروئين و کريستال را به شکل مستقيم يا غيرمستقيم در اختيار کشورهای عضو ناتو گذاشتيم. اما مقابله چندانی از سوی ناتو با اين لابراتوارها نديديم.»
اسماعیل احمدی مقدم

آقای احمدی مقدم که همزمان با فرماندهی پليس، دبير کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را نيز بر عهده دارد، به رويترز گفت: «ما اطلاعاتی درباره محل لابراتوارهای توليد هروئين و کريستال را به شکل مستقيم يا غيرمستقيم در اختيار کشورهای عضو ناتو گذاشتيم. اما مقابله چندانی از سوی ناتو با اين لابراتوارها نديديم.»


سردار احمدی مقدم در اين مصاحبه با استناد به گزارش «دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل – UNODC»، يادآوری کرد که کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۰۷ ميلادی به بالاترين ميزان خود در طول تاريخ رسيده است.


در گزارش UNODC، درباره وضعيت کشت خشخاش در افغانستان آمده بود که با قدرت گرفتن دوباره طالبان در برخی از نقاط اين کشور، کشت خشخاش نيز افزايش يافته است.


فرمانده پليس ايران در ادامه افزود: «بعد از هفت سال اشغال [افغانستان] گفتن اينکه ما اينجاييم، ولی قدرتی نداريم، منطقی نيست.»


وی با اين حال تاکيد کرد که در ميان کشورهای اروپايی، فرانسه و ايتاليا در مبارزه با مواد مخدر به ايران کمک کرده اند.


از آنجا که ايران نزديک به ۹۰۰ کيلومتر با افعانستان مرز مشترک دارد، بايد در کنار قاچاقچی هايی که برای بازار ايران، مواد مخدر به کشور وارد می کنند، با گروههای تبهکار بين المللی که در تلاشند مواد مخدر را به اروپا بفرستند نيز مقابله کند.


به گفته آقای احمدی مقدم، بخش عمده مواد مخدری که در افغانستان توليد می شوند برای فروش در بازار اروپا هستند و به همين دليل، «کشورهای اروپايی بايد بيش از اين احساس مسئوليت داشته باشند.»


وی افزود که ايران برای مقابله با مواد مخدر، ساليانه نزديک به ۶۰۰ ميليون دلار هزينه را متحمل می شود.


بر اساس داده های «دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل – UNODC»، افغانستان در حال حاضر نزديک به ۹۳ درصد ترياک جهان را توليد می کند و از قرن نوزدهم ميلادی تا امروز، بزرگترين توليد کننده مواد مخدر در جهان بوده است.


به گفته آقای احمدی مقدم، در سه دهه اخير سه هزار و ۶۰۰ تن از نيروهای امنيتی و سربازان ايرانی در نبرد با قاچاقچی های مواد مخدر کشته شده اند.

به گزارش رويترز، در حال حاضر عمده مواد مخدر در بخش های جنوبی افغانستان توليد می شود. در اين نواحی شورشيان طالبان کماکان نفوذ بالايی دارند و در برخی نواحی، ارتش اين کشور تنها به گشت زنی می پردازند، اما عملا کنترلی بر مناطق ندارد.


به گفته منابع امنيتی در افغانستان، طالبان شديدا از کشت خشخاش حمايت می کند و با تضمين امنيت کشاورزان و قاچاقچيان، ۱۰ درصد از درآمد اين معامله سودآور را از آن خود می کند تا بتواند هزينه های خود را تامين کند.


در گزارش UNODC از تلاش های ايران در مقابله با مواد مخدر تقدير شده بود.


به گفته آقای احمدی مقدم، در سه دهه اخير سه هزار و ۶۰۰ تن از نيروهای امنيتی و سربازان ايرانی در نبرد با قاچاقچی های مواد مخدر کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG