لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

ملوان های بریتانیایی آزاد شدند


رییس جمهوری ایران اعلام کرد که ملوانان بریتانیایی می توانند بعد از همين جلسه بروند فرودگاه و به خانه خود برگردند.
رییس جمهوری ایران اعلام کرد که ملوانان بریتانیایی می توانند بعد از همين جلسه بروند فرودگاه و به خانه خود برگردند.

محمود احمدی نژاد در نخستين کنفرانس خبری خود در سال جديد خورشيدی اعلام کرد که ۱۵ ملوان بريتانيايی از سوی جمهوری اسلامی ايران مورد «عفو» قرار گرفته اند و آزاد خواهند شد.


رييس جمهوری ايران تاکيد کرد که ملوان های بريتانيايی همزمان با پايان جلسه خبری وی، آزاد شده و افزود: «آنها می توانند بعد از همين جلسه بروند فرودگاه و به خانه خود برگردند.»


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا يک روز پيش از اعلام خبر آزادی ۱۵ ملوان بريتانيايی، در گفت وگو با راديويی در اسکاتنلند، پيش بينی کرده بود که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، روزهايی «حساس» در بحران پيش آمده خواهد بود.



آزادی ناگهانی ملوان های بریتانیایی، تحلیل های بسیاری را در پی خواهد داشت.
نظر شما در این باره چیست؟ اینجا کلیک کنید و نظر خود را برای انتشار در سایت رادیو فردا بنویسید.

آقای احمدی نژاد در عین حال تاکید کرد که آزادی ملوان های بریتانیایی «هیچ ارتباطی» به آزادی جلال شرفی، دیپلمات ربوده شده ایرانی در عراق ندارد و ایران برای آزادی این ملوان ها، «هیچ بده بستانی» با دولت بریتانیا نداشته است.


وی گفت: «آزادی این ملوان ها هدیه ملت ایران به بریتانیا است و کاملا یک جانبه رخ داده است.»


در همین حال بریتانیا از اعلام خبر آزادی ملوانان این کشور استقبال کرد.


یک سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا گفت: « ما از آنچه که رییس جمهوری ایران درباره آزادی ملوانان بریتانیایی گفت استقبال می کنیم. و اکنون بدنبال آن هستیم که این افراد چگونه و دقیقا در چه زمانی آزاد می شوند.»


با پایان یافتن نشست خبری روز چهارشنبه، مجری این کنفرانس از خبرنگاران حاضر خواست تا خود را برای آنچه وی «مراسم آزاد سازی ملوانان» نامید، آماده کنند.


دقایقی بعد، شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، تصاویر ملوان های بریتانیایی را در حال دیدار با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری منتشر کرد که در آن، نظامیان بریتانیایی، به دلیل آزادی خود از رییس جمهوری ایران تشکر می کردند.


بازداشت جنجالی


۱۵ ملوان بريتانيايی، روز ۲۳ مارس از سوی نيروی دريايی سپاه پاسداران، به اتهام «ورود غيرقانونی به آب های ايران» بازداشت شده بودند.



محمود احمدی نژاد، در کنفرانس چهارشنبه

بريتانيا اعلام کرده بود که اين افراد در آب های عراق بازداشت شده اند و لندن اين اقدام را «غير قانونی» توصيف کرده بود.


روزشمار دستگیری ملوان های بریتانیایی


بازداشت اين ۱۵ نيروی نظامی بريتانيايی به مناقشه دنباله داری ميان ايران و بريتانيا بدل شد و بريتانيا اين موضوع را در شورای امنيت نيز مطرح کرده بود.


آقای احمدی نژاد در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر آزادی قريب الوقوع اين ملوان ها، از دولت بريتانيا درخواست کرد که به دليل آنچه وی «بيان حقايق» از سوی نظاميان بريتانيايی توصيف می کرد، بازخواست نکند.


سه تن از ملوان های بریتانیایی در مدت بازداشت خود در ایران، رو به روی دوربین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند و از «ورود غیر قانونی خود به آب های ایران» سخن گفتند.


فیلم های این نظامیان که از سوی مقام های ایرانی «اعتراف نظامیان» توصیف شده بود، موجی از انتقاد و خشم را علیه تهران در پی داشت، چرا که مقام های بریتانیایی اعلام کردند که این تصاویر هیچ ارزشی ندارد.


نظامیان بازداشت شده در این مدت اجازه ملاقات با دیپلمات های کشورشان را در تهران، نداشتند.


اعطای نشان افتخار


آقای احمدی نژاد همچنين در اين کنفرانس خبری به فرمانده مرزبانان نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به دليل بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی در آب های خليج فارس، «نشان درجه سوم افتخار» اهدا کرد.


ناوسالار يکم پاسدار، ابوالقاسم آمانگاه، که بازداشت جنجال آفرين اخير در حوزه مسوليت او رخ داد، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، نشان افتخار خود را از دستان محمود احمدی نژاد دريافت کرد.


XS
SM
MD
LG