لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

ایران تصاویر تازه ای از ملوانان بریتانیایی پخش کرد


یک ملوان نظامی بریتانیا به محل دستگیری خود در آب های ایران اشاره می کند.
یک ملوان نظامی بریتانیا به محل دستگیری خود در آب های ایران اشاره می کند.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، تصاویر تازه ای از ملوانان انگلیسی به نمایش گذاشت که در آن تایید می کنند که وارد آب های ایران شده، و از مردم ایران عذرخواهی می کنند.


در همین حال رادیو و تلویزیون دولتی ایران روز دوشنبه اعلام کردند که همه ملوانان بریتانیایی به «ورود غیر قانونی» به آب های ایران اعتراف کرده اند، ولی سخنان یا تصاویر آنها را پخش نکردند.


تصاویر شامگاه یکشنبه گذشته تلویزیون دولتی ایران در حالی پخش شد که ساعاتی پیش از آن، جمعی از بیسجی ها در مقابل سفارت بریتانیا در تهران تجمع کرده و به سوی ساختمان سفارت، سنگ و ترقه پرتاب کردند.


شما درباره جنجال پديد آمده بر سر بازداشت ملوانان بريتانيايی چه فکر می کنيد؟
برای اظهار نظر اینجا را کلیلک کنید

روابط تهران و لندن در روزهای اخیر دچار تنش های زیادی شده و در حالی که ۱۰ روز از زمان دستگیری ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا توسط نیروهای مرزی جمهوری اسلامی می گذرد، هنوز پیشرفتی برای آزادی آنها به دست نیامده است.


دولت بریتانیا اصرار دارد که نیروهای بریتانیایی در آب های عراق و با ماموریت سازمان ملل، به کار انجام وظایف عادی خود مشغول بوده اند و جمهوری اسلامی اصرار دارد که نیروهای بریتانیایی وارد آب های ایران شده اند.



یکشنبه شب، شبکه عربی زبان العالم، که جمهوری اسلامی آن را اداره می کند، تصاویر جدیدی برای مخاطبان خارج از ایران پخش کرد و در آن دو سرباز دریایی بریتانیا را نشان می داد که کنار نقشه خلیج فارس ایستاده و به محل دستگیری خود در آب های ایران اشاره می کنند.


یکشنبه شب، شبکه عربی زبان العالم، که جمهوری اسلامی ایران آن اداره می کند، تصاویر جدیدی پخش کرد که در آن دو سرباز دریایی بریتانیا را نشان می داد که کنار نقشه خلیج فارس ایستاده و به محل دستگیری خود در آب های ایران اشاره می کنند.

یکی از این ملوانان در صحبت های خود گفت که می داند چرا مقامات ایرانی «عصبانی» هستند، برای اینکه « نیروهای بریتانیایی وارد آب های آنها شده اند» و به همین دلیل «دستگیر شده اند چرا که ورود غیرمجاز داشته اند.»


وی اضافه کرد که از آنها به خوبی نگهداری می شود.


در واکنش به پخش این تصاویر، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا به سرعت واکنش نشان داد و گفت: نشان دادن تصاویر بازداشت شدگان بریتانیایی در تلویزیون، «غیرقابل قبول» است.


دستگیری و گروگانگیری


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه گذشته در کمپ دیوید خطاب به مقامات ایرانی گفت هرچه زودتر باید ملوانان بریتانیایی آزاد شوند. وی آنها را «گروگان» ایرانی ها معرفی کرد.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در پاسخ به گفته های آقای بوش گفت:«بهتر است رییس جمهوری آمریکا دخالت های ضعیف، غیراخلاقی و غیرمنطقی نکند.»


واشینگتن همچنین گزارش هایی که اشاره کرده بود ممکن است ۱۵ ملوان بریتانیایی با پنج ایرانی که سه ماه پیش در اربیل عراق دستگیر شده اند را رد کرد.



صحنه دستگیری ملوانان بریتانیایی که پیشتر در العالم به نمایش درآمده است.

یک مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران هم روز یکشنبه گذشته هشدار داد نیروهای آمریکایی وارد حریم هوایی ایران نشوند که این اتهام از سوی آمریکا به سرعت تکذیب شد.


مذاکرات رسمی میان لندن و تهران


یک مقام رسمی در وزارت امور خارجه بریتانیا، تایید کرد مذاکرات رسمی و مستقیم میان لندن و تهران برای آزادی ملوانان بریتانیایی، آغاز شده است.


دس براون، وزیر دفاع بریتانیا در گفت و گو با شبکه خبری بی بی سی، خبر داد بریتانیا از تمام امکانات دیپلماتیک خود استفاده می کند تا قضیه به سرعت حل شود.


آقای براون گفت:«ما مذاکرات مستقیم و دوطرفه با ایرانی ها داریم و آنها می دانند که تمام جامعه بین المللی از ما حمایت می کند.»


یک مقام رسمی ایران نیز در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه در تهران، تایید کرد مذاکرات مستقیم در جریان است و خبر داد که روابط رسمی میان دو کشور، هیچ گاه قطع نشده است.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که یکشنبه گذشته به اسراییل رفته بود، بار دیگر حمایت خود از بریتانیا را اعلام کرده و خواستار آزادی ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا شد که از سوی نیروهای مرزی ایران دستگیر شده اند.



حمله ای در کار نیست

در اورشلیم، اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل هرگونه احتمال حمله به ایران، سوریه و لبنان با همکاری نیروهای آمریکایی را رد کرد.


آقای اولمرت گفت:«تمامی گزارش ها و اخباری که گفته می شود اسراییل با همکاری آمریکا قرار است به ایران و پس از آن به لبنان و سوریه حمله کند، شایعه است و حقیقت ندارد.»


XS
SM
MD
LG