لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

«پرداخت هزینه ساخت نیروگاه بوشهر از سرگرفته شد»


جمهوری اسلامی ايران برای ساخت نيروگاه بوشهر بايد به روسيه، يک ميليارد دلار بپردازد.
جمهوری اسلامی ايران برای ساخت نيروگاه بوشهر بايد به روسيه، يک ميليارد دلار بپردازد.
رييس سازمان انرژی هسته ای روسيه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران، پرداخت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر را از سرگرفته است.

به گزارش خبرگزاری روسی ريانووستی، سرگی کرينکو، روز دوشنبه خبر داد که نخستين پرداخت، بعد از به گفته وی، توقف پرداخت هزينه ها از سوی ايران، برای نيمی از ماه، به حساب پيمانکار روسی واگذار شده است.

همچنين سرگی ناويکف، معاون سازمان انرژی هسته ای روسيه نيز در مصاحبه با اين خبرگزاری بار ديگر تاکيد کرد که ايران از ماه فوريه، پرداخت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر را متوقف کرده بود.

شرکت «اتم استروی اکسپرت»، پيمانکار نيروگاه بوشهر، پيش از اين اعلام کرده بود که ۶۰ درصد چهارمين و آخرين قسط سال گذشته ميلادی را تا ماه ژانويه از ايران دريافت کرده بود، اما از ماه فوريه، پرداخت ها از سوی ايران متوقف شده بود.

در پی آغاز مناقشه مالی ميان دو طرف ايرانی و روس، مقام های انرژی هسته ای روسيه اعلام کردند که به دليل تاخير در پرداخت ها، نيروگاه را مطابق قرار قبلی در ماه سپتامبر تحويل نخواهند داد و سوخت هسته ای نيز در ماه مارس به نيروگاه فرستاده نخواهد شد.

مقام های ايرانی در اين مدت بارها گفته اند که تمامی هزينه ها را مطابق قرارهای قبلی و در زمان های تعيين شده پرداخت کرده اند و رييس مجلس ايران، علت اعتراض روس ها را «مشکلات داخلی اقتصاد روسيه» توصيف کرده بود.

اما آقای ناويکف گفت که ايران بعد از سرگيری پرداخت، مطابق با قرارداد سال ۱۹۹۵ ميلادی، هزينه کار نيمی از ماه روس ها را به شرکت «اتم استروی اکسپرت» پرداخت کرده و تاکيد کرد که هم اکنون کارشناسان روسی در بوشهر در حال کار هستند و اين شهر را ترک نکرده اند.

به گفته آقای ناويکف، در حال حاضر بيش از دو هزار کارشناس روسی در نيروگاه بوشهر مشغول کار هستند.

در هفته های گذشته، رسانه های غربی به نقل از منابع ديپلماتيک اروپايی و مقام های آمريکايی گزارش داده بودند که در پی اختلافات مالی بر سر ساخت نيروگاه بوشهر، کارشناسان روسی اين شهر را ترک کرده اند، اما شرکت «اتم استروی اکسپورت»، هفته گذشته اين خبر را تکذيب کرد.

جمهوری اسلامی ايران برای ساخت نيروگاه بوشهر بايد به روسيه، يک ميليارد دلار بپردازد.

طی قراردادی که دو طرف برای سخت اين نيروگاه امضا کردند، روس ها تعهد کردند که نيروگاه را تا پايان سال ۲۰۰۶ ميلادی به طرف ايرانی تحويل دهند، اما دست کم چهار بار تاکنون زمان تحويل نيروگاه را عقب انداخته اند.

ساخت نيروگاه اتمی بوشهر، در سال ۱۹۷۵ ميلادی و در زمان حکومت محمدرضا پهلوی، شاه سابق ايران آغاز شد و در آن زمان، کشور آلمان ساخت آن را به عهده گرفت. اين پروژه با انقلاب ايران متوقف شد تا اينکه روحانيون اسلامگرای حاکم، بار ديگر تصميم گرفتند که نيروگاه نيمه تمام را به نتیجه برسانند و طی قراردادی ساخت آن را به روسيه سپردند.
XS
SM
MD
LG