لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

سازمان سیا: القاعده و متحدانش مسئول ترور بوتو هستند


مایکل هایدن، رییس CIA برای نخستین بار درباره مسئول ترور بوتو سخن گفته است.
مایکل هایدن، رییس CIA برای نخستین بار درباره مسئول ترور بوتو سخن گفته است.

رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا – CIA – گروه القاعده و متحدانش را در قبايل پاکستان، به عنوان مسئولین ترور بی نظير بوتو رهبر اوپوزسيون پاکستان معرفی کرد.


مايکل هيدن، رييس سازمان CIA در مصاحبه ای که روز جمعه در روزنامه واشنيگتن پست منتشر شد، گفت که بيت الله محسود، رهبر يکی از قبايل پاکستان که از متحدان القاعده است با حمايت اين گروه تروريستی، عمليات ترور بی نظير بوتو را سازماندهی کرده است.


  • «شما الآن متوجه اين ارتباط می شويد؛ ارتباطی که گويا هميشه وجود داشته و کمرنگ بوده، اما حالا فعال شده است: ارتباط ميان القاعده و گروههای مختلف جدايی طلب و تندرو.»
مایکل هایدن

به نوشته روزنامه واشينگتن پست، اين نخستين بار است که از زمان کشته شدن خانم بوتو در روز ششم دی ماه – ۲۷ دسامبر – سازمان سيا، شخص و گروهی را به عنوان مسئول اين ترور معرفی می کند.


اين گزارش می افزايد که آقای هيدن حاضر نشده تا در باره «پشت پرده اطلاعات سازمان CIA» از ماجرای ترور خانم بوتو سخن بگويد.


اين روزنامه به نقل از مايکل هيدن نوشته است: «اين عمليات توسط شبکه اطراف بيت الله محسود انجام شده است. ما دليلی برای زير سئوال بردن اين موضوع نداريم.»


رييس سازمان سيا، ترور بی نظير بوتو را «بخشی از يک مجموعه عمليات سازمان يافته» توصيف کرده که همراه با چندين عمليات انتحاری ديگر، بمب گذاری ها و حملات تروريستی انجام شده است.


وی همچنين شبکه مسئول کشته شدن بی نظير بوتو را مسئول «شکل گيری موجی از خشونت» در پاکستان معرفی کرده که با هدف بی ثبات کردن قدرت پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور طرح ريزی شده اند.


از سال ۲۰۰۱ ميلادی و حمله مرگبار القاعده به برج های سازمان تجارت جهانی در نيويورک، پرويز مشرف که با کودتا در پاکستان به قدرت رسيده بود، به متحد کليدی آمريکا در منطقه برای «مبارزه با تروريسم» بدل شد.


مايکل هيدن به واشينگتن پست گفته است: «شما الآن متوجه اين ارتباط می شويد؛ ارتباطی که گويا هميشه وجود داشته و کمرنگ بوده، اما حالا فعال شده است: ارتباط ميان القاعده و گروه های مختلف جدايی طلب و تندرو.»


به گفته آقای هيدن، دخالت های القاعده با هدف ضربه زدن به «کشور پاکستانی که اکنون وجود دارد» ادامه خواهد يافت.


دولت پاکستان می گويد که شبه نظاميان اسلامگرا در تلاشند تا کشور را بی ثبات کنند و بر سر راه برپايی انتخابات سراسری که به گفته ناظران، گامی اصلی برای بازگشت دموکراسی به اين کشور است، مانع ايجاد کنند.

در فاصله کوتاهی بعد از کشته شدن بی نظير بوتو در حمله انتحاری در شهر راوالپندی، دولت پاکستان اعلام کرده بود که گروه بيت الله محسود، مسئول اين ترور است، اما در همان زمان وابستگان دست داشتن وی در اين ترور را تکذيب کرده بودند.


همزمان يکی از سخنگويان حزب مردم پاکستان که خود از نزديکان بی نظير بوتو بود، گفت که خانم بوتو بعد از نخستين حمله انتحاری که در بدو ورودش به کشور اتفاق افتاد، با بيت الله محسود تلفنی حرف زد و محسود به خانم بوتو گفت که آنها به دنبال کشتن وی نيستند و در عمليات انتحاری نخست دست نداشته اند.


در آن زمان، سياستمداران حزب مردم که يکی از دو حزب اصلی مخالف پرويز مشرف است، دولت مشرف را متهم کردند که با انتشار«خبرهای غير واقعی در تلاش است تا افکار عمومی را منحرف کند.»


با اين حال، دولت پاکستان می گويد که شبه نظاميان اسلامگرا در تلاشند تا کشور را بی ثبات کنند و بر سر راه برپايی انتخابات سراسری که به گفته ناظران، گامی اصلی برای بازگشت دموکراسی به اين کشور است، مانع ايجاد کنند.


اين انتخابات که قرار بود در روز ۱۸ دی ماه، ۸ ژانويه، برگزار شود، به دليل ترور بی نظير بوتو به تعويق افتاد و قرار است که در روز ۲۹ بهمن ماه، ۱۸ فوريه، رای گيری انجام شود.


XS
SM
MD
LG