لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

کلینتون:‌ کره شمالی به تعهداتش عمل کند


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه در آستانه سفر آسیایی خود به کره شمالی هشدار داد که باید به تعهدات خود در مورد کنار گذاشتن برنامه هسته‌ایش عمل کند.

خانم کلینتون که اولین سفر خود را به عنوان دیپلمات شماره یک باراک اوباما انجام می‌دهد گفت:‌«کره شمالی پیشتر موافقت کرده که برنامه هسته‌ایش را کنار بگذارد. انتظار ما این است که [مقام‌های آن کشور] به وظایفی که خود پذیرفته‌اند عمل کنند.»

کره شمالی روز دوشنبه همزمان با شصت و هفتمین سال تولد کیم جونگ ایل، رهبر این کشور،‌ اعلام کرد که «توسعه فضایی» حق این کشور است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید کره شمالی در گذشته نیز از اصطلاح «توسعه فضایی» استفاده کرده است تا آزمایش موشک را پرتاب ماهواره به فضا جا بزند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید کره شمالی در گذشته نیز از اصطلاح «توسعه فضایی» استفاده کرده است تا به این شکل، آزمایش موشک را «پرتاب ماهواره به فضا» عنوان کند.

پیونگ یانگ در جریان گفت‌وگوهای شش‌جانبه که اکنون متوقف شده است موافقت کرد که در مقابل مشوق‌های -از جمله اقتصادی- فعالیت‌های تسلیحاتی خود را کنار بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته نیز به کره شمالی در مورد هر گونه «عمل تحریک‌آمیز و کلام غیرمفید» هشدار داد.

اخیرا تنش میان کره شمالی و کره جنوبی بالا گرفته و کره شمالی تمام معاهدات صلح خود با سئول را معلق کرده است.

اما گروهی از تحلیل‌گران غربی معتقدند آنچه کره شمالی انجام می‌دهد تلاشی است برای جلب توجه دولت اوباما و آغاز مذاکراتی دیگر، چرا که دولت جدید آمریکا تاکنون به مسائل دیگری چون افغانستان و عراق توجه بیشتری نشان داده است.

خانم کلینتون یکی از اهداف سفر خود به آسیا را نشان دادن تعهد جدید آمریکا به کار کردن در کنار رهبران این منطقه از جهان در مورد مسائلی ذکر کرد که «هیچ ملت و کشوری به تنهایی قادر به حل آنها نیست».

به گفته هیلاری کلینتون،‌ هدف اصلی دولت اوباما آن است که دو مسئله تغییرات جوی و بحران مالی را در صدر کارهایش قرار دهد، اما مسائلی چون برنامه هسته‌ای کره شمالی و حقوق بشر در چین نیز «از جمله اولویت‌ها باقی می‌مانند».

هیلاری کلینتون در سفر خود به آسیا قرار است با رهبران ژاپن،‌ چین،‌ کره جنوبی و اندونزی دیدار کند.
XS
SM
MD
LG