لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

شکایت گیتاریست مشهور از گروه کلدپلی


تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های کلدپلی فروش رفته است. (عکس: AFP)
تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های کلدپلی فروش رفته است. (عکس: AFP)

گروه موسیقی « کلدپلی» روز پنج‌شنبه، یک روز پس از نامزدی در ۷ بخش از جوایز گرمی که مهم‌ترین جایزه عرصه موسیقی محسوب می‌شود، با شکایت جو ساتریانی، گیتاریست مشهور راک، روبه‌رو شدند.


جو ساتریانی، گیتاریست مشهور سبک راک، در شکایتی که روز پنج‌شنبه به دادگاه فدرال شهر لس‌آنجلس آمریکا برد اعلام کرده است که آهنگ «ویوا لاویدا»ی کلدپلی برگرفته از یکی از آهنگ‌های او به نام «اگر می‌توانستم پرواز کنم» است که در سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد.



ساتریانی ۵۲ ساله جزء گیتاریست‌های بسیار مشهور عرصه موسیقی است که مجله «رولینگ استون» در سال ۲۰۰۳ و در رده‌بندی ۱۰۰ گیتاریست برتر تمامی دوران، او را در رتبه ششم قرار داد.


گروه کلدپلی روز چهارشنبه در مراسمی که در آن نامزدهای جایزه گرمی -که به اسکار موسیقی شهرت دارد- مشخص شد، با نامزدی در هفت بخش، بعد از لیل وین، خواننده رپ سیاه‌پوست آمریکایی، در رتبه دوم قرار گرفت.


بهترین آهنگ سال، یکی از هفت بخشی است که نام کلدپلی در آن دیده می‌شود و این گروه مشهور چهارنفره به خاطر آهنگ «ویوالاویدا» موفق به کسب نامزدی این بخش شدند.


گروه کلدپلی حدود ۱۰ سال پیش در سال ۱۹۹۸ شکل گرفت و دو سال بعد اولین آلبوم این گروه به نام «چترهای نجات» به بازار موسیقی عرضه شد و در زمان کوتاهی شهرت بسیار برای آنها به دنبال آورد تا جایی که سه سال بعد، در فوریه سال ۲۰۰۱ جایزه موسیقی بریتانیا را به خاطر اولین آلبوم‌شان دریافت کردند.


دومین آلبوم این گروه حدود یک سال بعد وارد بازار شد و به گفته بسیاری از طرفداران این گروه، شاهکار این آلبوم، آهنگ " clocks " است.


سومین آلبوم کلدپلی به نام «ایکس و وای» در سال ۲۰۰۵ در حالی به بازار موسیقی رسید که مدت چهار هفته در صدر جدول بهترین آلبوم بریتانیا و آمریکا قرار داشت. گروه کلدپلی در نهایت با یک سکوت سه ساله آلبوم «ویوالاویدا» را عرضه کرد.


گروه کلدپلی هنوز واکنشی به شکایت جو ساتریانی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG