لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

شورای نگهبان: یک‌چهارم ثبت‌نام کنندگان سابقه محکومیت دارند


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، با اشاره به ثبت نام ۴۷۶ نفر در دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که حدود یک چهارم از ثبت‌نام‌کنندگان داری محکومیت‌های مختلف هستند.

آقای کدخدایی در نشست خبری روز شنبه خود، همچنین اعلام کرد که ۵۰ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان دارای تحصیلات ابتدایی تا فوق دیپلم و بعضاً فاقد شغل و بی‌کار هستند، و ۵۰ نفر از این افراد، سابقه رد صلاحیت در نوبت‌های گذشته انتخابات را داشته‌اند.

وی در این نشست خبری همچنین در مورد رسیدگی به شکایات رد صلاحیت‌شدگان در انتخابات ریاست جمهوری گفت که در قانون انتخابات به رسیدگی به شکایت و اعتراض رد صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری «اشاره‌ای نشده است».

در مجموعه قوانین انتخابات ریاست جمهوری ایران امکان اعتراض برای افرادی که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند پیش‌بینی نشده، و به گفته سخنگوی این شورا «بنای تأیید صلاحیت افراد» تشخیص شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در عین حال تصریح کرد که «اگرچه در قانون انتخابات به دریافت شکایت این افراد اشاره‌ای نشده، اما اگر شکایتی ارائه کنند در شورا [نگهبان] بررسی می‌کنیم.»

آقای کدخدایی همچنین بار دیگر با تأکید بر این که این شورا تنها مرجع صیانت از آرا در ایران است ایجاد مراجع جدید و همکاری با آنها را «خلاف قانون» دانست.

عباسعلی کدخدایی با اشاره به طرح میرحسین موسوی، کاندیدای جناح اصلاح‌طلب، برای ایجاد کمیته صیانت از آرا در انتخابات ریاست جمهوری که با مخالفت جناح رقیب روبه‌رو شد گفت: «ممکن است این طرح بر اثر بی‌اطلاعی یا غرض‌ورزی باشد.»

آقای کدخدایی با اشاره به این که عملکرد شورای نگهبان در سال‌های گذشته «نشان از بی‌طرفی کامل آن در انتخابات دارد» افزود این شورا مرجع صیانت از آرا است و قانون «برای اطمینان بیشتر» به داوطلبان اختیار داده که «نمایندگانی در شعب اخذ رای داشته باشند».

سخنگوی شورای نگهبان همچنین صدور حکم حکومتی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را غیرقابل پیش‌بینی خواند و گفت که حکم حکومتی «از اختیارات رهبر است و هر گاه ایشان مصلحت دیدند شورای نگهبان قطعاً به آن عمل خواهد کرد».

در صورت رد صلاحیت هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا هر انتخابات دیگر از سوی شورای نگهبان، رهبر ایران می‌تواند با صدور حکم حکومتی که اختیار آن به گفته آقای کدخدایی «طبق اصل ۵۷ قانون اساسی» به او داده شده است رأی این شورا را تغییر دهد.

آقای کدخدایی بار دیگر با تاکید بر این که شورای نگهبان تنها مرجع صیانت از آرا در ایران است ایجاد مراجع جدید و همکاری با آنها را «خلاف قانون» دانست.
عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره شایعه رد صلاحیت مهدی کروبی، دیگر کاندیدای جناح اصلاح‌طلب، از سوی شورای نگهبان گفت: «من پیشاپیش نمی‌توانم راجع به صلاحیت داوطلبان اظهار نظر کنم.»

آقای کدخدایی همچنین معیار تشخیص صلاحیت افراد را «بررسی رفتار و عملکرد آنان» عنوان کرد و گفت «رفتار و گفتار و کردار ثبت‌نام‌کنندگان مورد بررسی شورای نگهبان قرار می‌گیرد».

شورای نگهبان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری صلاحيت بيش از يک هزار داوطلب را رد کرد و تنها هشت نامزد توانستند از صافی اين شورا عبور کنند.

شورای نگهبان بر اساس «نظارت استصوابی» تعیین صلاحیت داوطلبان را حق خود می‌داند، در حالی که منتقدان این نهاد می‌گويند وظيفه شورای نگهبان بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی ایران نظارت بر انتخابات است، نه دخالت در آن.
XS
SM
MD
LG